• Laksefjordbotn. Helt til venstre ser man fjøset, så det nye gjenreisningshuset fra 1953, nedenfor er brakka som ble satt opp sommeren 1945 og siden har det vært beboelseshus. Så kaia med butikkbygning, pakkhus og fiskebruk. Foran pakkhuset er nothjellen der svære fiskenøter ble hengt til tørk før moderne materialer ble tatt i bruk. Engang på 1950-tallet fikk stedet solartank for levering av drivstoff til fiskeflåten. Nedenfor tanken den bittelita bua som var Simonsens første tak over hodet etter at de hadde bodd i gamme den siste krigsvinteren. Videre kan en se hangeren som ble brukt til oppbevaring av høy og ved i mange år, og ble revet på 1970-tallet. Til sist rorbua som var butikk i noen år etter krigen, og så brakka med rom for arbeidsfolk og for familien Albert Olsen. Ellers kan en legge merke til mange store fiskehjeller. Det var tre bygninger til på plassen: huset der Julian Guldbjørnsen bodde med sin familie, Thomas Larsen sitt lille hus og kirka.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Laksefjordbotn. Helt til venstre ser man fjøset, så det nye gjenreisningshuset fra 1953, nedenfor er brakka som ble satt opp sommeren 1945 og siden har det vært beboelseshus. Så ka...