• Brøyting med Laffly snøfreser mellom Haugstølen - Tyin i Oppland.
På bildet Ingvald Flatås og Einar Hansen.

Snøfreserpatentet RACO-PETER ligger til grunn for denne maskinen, selv om den er ganske ulik de opprinnelige "Peter"-fresene som ble produsert i Sveits og Tyskland.
Generelt om Peterfresere: Konstruktør av fresertypen var Konrad Peter fra Sveits, (derav navnet "Peterfres"). Patentet heter RACO-PETER. Det ble lagd 4 hovedtyper:
BER- beltegående med 2 stk. bensin motorer,
DER- beltegående med 1 stk. diesel motor,
BEP- hjulgående med 2 stk. bensin motorer,
DEP- hjulgående med 1 stk. diesel motor.
Alle typer har trinnløs elektrisk fremdrift.

Disse overnevnte hovedtyper ble brukt som benevning både på "Peter" og "Laffly" fresere. De Laffly produserte har kraftigere belteunderstell "stridsvognunderstell".
Se Relasjon og gjenstandsnummer NVM 00-G-02403 lenger ned på siden for mer informasjon.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Brøyting med Laffly snøfreser mellom Haugstølen - Tyin i Oppland