• Furulund.

Ved veien er det til venstre en formannsbolig nærmest. Videre bortover var det bolig for gruveingeniøren, stedets gamle kontor med gjesterom ovenpå og det gamle Postkontoret lengst bak. (Da det ble bygget ny bolig for gruveingeniøren ved Lerelva ble ”ingeniørboligen” vi ser her ombygget til Postkontor med bolig for postmester og en postansatt. Det gamle postkontoret vi ser lengst bak i rekken ble da revet og flyttet til Stoll 3 ved Charlotte gruve som Stigerkontor. Det gamle stigerkontoret ved gruva var da blitt ødelagt av et stein- og isras uten at noen personer ble skadet.)

Til høyre er Messa og det nybygde Verkskontoret (”Storkontoret”) fra 1907. Det huset som det bare vises taket av nærmest, nedenfor veien var den gang gruveselskapets telefonsentral.

Foto Ukjent.
    Photo: Nordlandsmuseet

Furulund. Sentrum sett mot øst fra ”Dampkjøkkensvingen”, ca 1908. Øverst til venstre ses legeboligen (1905). Ved veien er det til venstre en formannsbolig nærmest. Videre bortov...