• Vinterbilde av smeltehytta. Fra den gang hytta var relativt nybygget. (Tidlig i 1930-årene.)

(Den elektriske smeltehytta på Sandnes, som var verdens første i sitt slag var ferdig bygget og ble satt i drift fra juni 1929. Tørking av den oppmurte elektriske smelteovnen begynte i midten av juni. Den 1. juli ble smeltingen påbegynt og den 6. juli 1929 ble den første kobbertappingen foretatt.)
    Photo: Nordlandsmuseet

Vinterbilde av smeltehytta. Fra den gang hytta var relativt nybygget. (Tidlig i 1930-årene.) (Den elektriske smeltehytta på Sandnes, som var verdens første i sitt slag var ferdig...