En Scania-lastebil med tømmerlass, både på bil og tilhenger, fotografert foran tollstasjonen på Lutnes i Trysil. Her måtte sjåføren klarere transporten før den ble kjørt inn i Sver...
Dette fotografiet ble brukt som illustrasjon til en artikkel journalisten Torbjørn Røsting publiserte i regionavisa Østlendingen 2. februar 1972:
«Skogbruk og transport sammenknyt ...
Dette fotografiet ble brukt som illustrasjon til en artikkel journalisten Torbjørn Røsting publiserte i regionavisa Østlendingen 2. februar 1972:
«Skogbruk og transport sammenknyttet i Trysil
Transportsektoren er blitt en viktig del av skogbruket i Trysil. Trysil Skogeierforening organiserte tidlig en moderne form for transport og levering av virke til kjøper. Rundt regnet betyr organiseringen av transporten at et par millioner kroner blir tilgodesett innenbygds initiativ. Dette oppgjøret er dessuten et viktig ledd i sikringen av skogbruket i bygda.
Rundt regnet avvirkes det i Trysil omkring 150 000 kubikkmeter og 85 prosent av dette omsettes gjennom skogeierforeningen. Tre fjerdedeler av det som avvirkes transporteres på innenbygds kjøretøyer. Og vil holder hardt på at det tilligger Skogeierforeningens ansvar å bringe tømmeret fram til kjøpers tomt, sier avdelingsleder Kolstad.
Dette opplegget som har vært praktisert gjennom noen år har gitt skogbruket i Trysil betydelige fordeler. Transporten organiseres i samarbeid med lastebileierne. Tilsammen i Trysil og Engerdal er det 18-20 biler.
Massaveden kjøres fram til velteplassene langs Trysil-elva, mens sagtømmeret går flere veier. En del avtas av sagbrukene på Drevsjø og i Trysil. For øvrig går granvirket til Våler skurlag og furuvirket til svensk kjøper.
I de tidlige morgentimene utklareres kjøretøyene ved tollstasjonen i Lutnes. Den offisielle registreringen er nødvendig av hensyn til kilometeravgiften.
Vi rekker bare en tur på dagen til Karlstad, sier en av sjåførene, Oddvar Nygård, som står startklar ved tollstasjonen. Avstandene varierer jo i forhold til våre utgangsposisjoner, men omkring 60 mil fram og tilbake er vanlig.
Tunge lass?
18 tonn på denne lastebilen med firehjuls henger. Dette lasset er kjørt forholdsvis lite på norsk side. Det er hentet i traktene ved Vestsjøen. En Karlstad-reise varierer en del i tid, avhengig av hvor heldig man er i å slippe til på mottagningsstasjonen.»
Subject
En Scania-lastebil med tømmerlass, både på bil og tilhenger, fotografert foran tollstasjonen på Lutnes i Trysil. Her måtte sjåføren klarere transporten før den ble kjørt inn i Sverige. Dit solgte tryslingene massevis av slipvirke, som ble fløtet på vassdraget (Trysilelva/Klarälven). Mye av skurtømmeret fra kommunen ble transportert på lastebiler, for det meste til Trysil kommunale sag og høvleri og til saga på Drevsjø i Engerdal. Noe skurtømmer gikk også litt lengre. Våler skurlag kjøpte granvirke, og i Karlstad i Värmland var det mulig å få avsatt godt furutømmer. Lastebilen på dette fotografiet var nok på veg mot Karlstad, for den transporterte grovt, rettvokst furutømmer.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».