• Ørje bru - Krigsskadde bruer 1940.

Ref. til artikkelen Krigens ødeleggelser i boka "Men arbeidet måtte gå," der vegfolk forteller om krig og okkupasjonsår. Materialet er samlet og bearbeidet av Kjell Hegdalstrand. Utgitt av  Statens vegvesen - Norsk vegmuseum 1995.

Se også boka "Krigens veger i Finnmark,"av Bjarne Langseth.
Sitat fra boka: "Krigens veger i Finnmark handler om krigen, veger og Finnmark, og om hvordan vegene bandt folk og samfunn sammen. Vegvesenet var på denne tida involvert i det meste som foregikk i lokalsamfunnet. Ansatte fikk føle nøden på kroppen, samtidig som de organiserte nødsarbeid for andre. De kjente på trusselen om okkupasjon, samtidig som de bisto forsvaret både med sikkerhetsforanstaltninger og flere var med i direkte kamphandlinger.
Vegvesenets historie i Finnmark under andre verdenskrig forteller mye av finnmarkingenes historie fra samme periode."
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Ørje bru i Østfold - Krigsskadde og sprengte veibruer 1940