Busser med karosseri fra Sverre Munck i Bergen var mer vanlig å se på Vestlandet, men Schøyens Bilcentraler og selskapet Rutebilene II hadde en kort stund hele 16 stykker, hvorav f ...
Busser med karosseri fra Sverre Munck i Bergen var mer vanlig å se på Vestlandet, men Schøyens Bilcentraler og selskapet Rutebilene II hadde en kort stund hele 16 stykker, hvorav fem var av en kortere type. De Blå Omnibusser hadde også slike busser, i alt ti. Munck hadde agentur på chassiser fra engelske Guy, og A-15172, som ble levert i 1947, hadde et kort slikt chassis av typen Arab med dieselmotor av fabrikat Gardner. Bussen ble brukt på 61-Nittedalsruten. I 1953 ble den tatt ut av bruk og skiltene innlevert, og først i 1955 ble den overført til AS Modumsrutene, som den gang var administrert av SBC. Her ble den omregistrert til A-15082 og benyttet på ruten Oslo-Vikersund og lokale ruter frem til 1968, da nummeret ble tatt i bruk på en ny buss. Bussen ble samme år en av de første bussene i Lokaltrafikkhistorisk Forening sitt eie.
Se også: https://sporveismuseet.no/vognpark/SBC172.htm
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».