• E18- anlegget Lunde - Rømyr  Tvedestrand. Føreren av maskinen er ukjent.
"Det ser ut som en rigg for kalk og sement stabilisering. Tanken på riggen fylles med kalk eller sement og trykksettes med luft. Miksekniven på bildet monteres på borerøret i riggen, denne roteres ned i grunnen, samtidig med at den trekkes/roteres opp blåses kalk eller sement ned gjennom den hule borestanga og mikses da med eksisterende masser. Dette gjentas da  etter et forhåndsbestemt mønster. Kvaliteten på (kolonnen) bestemmes av tilført mengde av kalk/sement og opptrekkshastighet.
Dette er en vanlig metode i leireholdig grunn."
(Opplysninger gitt til Norsk vegmuseum av Jarle Gausen og Andreas Lien).
Lenke til mer informasjon:

Stedsnavn: Lunde
    Photo: Krogh, Mads / Norsk vegmuseum