• Fredrikstad. Vestsiden. Fredrikstad Høyere Almenskole. "Den gule anstalt". Middelskolelever. Gutteklasse. "Den gule anstalt" hadde ikke kvinnelige elever før en ny skolelov ble vedtatt i 1896. Loven gjorde slutt på skillet mellom jente- og gutteskoler. Første rekke; Johannes Gundersen, Alf Skymoen, Wilhelm Dahler, Oliver Grorud, Waldemar Edén, Oscar Lorenzen. Andre rekke:  Kristian Nielsen, Sten Pay, Hans Slang, Margrethe Nilsen (lærerinne), Alf Thome, Karl Edholm, Paul Andressaen. Tredje rekke; Wilhelm Molvig, Morten Grindal, Sverre Plünneke, Sverre Hansen, Ukjent, Bjarne Thomassen, Otto Scheen, Just Jahren. Fjerde rekke; Jacob Holter, Ludvig Schübeler, Olaf Mathisen, Andreas Bjørneby, Oscar Sandelien, Norvald Norvalls (Nielsen), Bjarne Hansen, Hans Johannesen, Gunnar Nilsen, Freddy Resberg.
    Photo: Fredrikstad Museum

Fredrikstad. Vestsiden. Fredrikstad Høyere Almenskole. "Den gule anstalt". Middelskolelever. Gutteklasse. "Den gule anstalt" hadde ikke kvinnelige elever før en ny skolelov ble ved...