• Fredrikstad. Vestsiden. Torvet (Stortorvet). Tankhinder. Tanksperring. Brosten. Krigstid. Storgaten. Fisketorvet. Transformator. Storgaten 15 (Haashusgården), (Vestsidens Apotek (tidligere Kong Salomos Apotek)). - "Noe som også gjorde det utrivelig i Fredrikstad, var alle de tyske tanksperringene og andre anlegg som tyskerne lot bygge i påvente av invasjon. Allerede ved juletider sperret de samtlig gater fra elva mot Nygaardsgata med bukker og piggtråd. Hele torget var også sperret". (Byhistorie 1940-1945, side 199).

Illegalt forografi, sannsynligvis tatt av Trygve Opsahl.
    Photo: Fredrikstad Museum

Fredrikstad. Vestsiden. Torvet (Stortorvet). Tankhinder. Tanksperring. Brosten. Krigstid. Storgaten. Fisketorvet. Transformator. Storgaten 15 (Haashusgården), (Vestsidens Apotek (t...