• Anleggsarbeider på rv. 40 i de første krigsårene. Utvidelse (og ombygning) av Strømbrua (Strømmen bru) over Hisøystrømmen i 1940.
På bildet ser vi H-bjelke. Foran til høyre står en av arbeiderne på brua, Trygve Olsen, Hisøy. (Kilde: Sørlandsporten Nr.1-1985)

Strømbrua ble ferdig bygget i 1878  og deler av gamle Vestlandske hovedveg ble dermed lagt over Hisøy. Den var etter sigende den første bru med fagverk i landet. Ellers var den bygget med svingbru med tanke på båttrafikken.
Plantegning av svingmekanismen finnes i en artikkel i Sørlandsporten 2/1979 av vegsjef J. B. Irgens: "Vegplanlegging mellom Arendal og Grimstad i 1870-årene.
Stedsnavn: Strømmen
    Photo: Nygård, Olav / Norsk vegmuseum