• Storflom ved Brunsvikens reperbane i Myra, Kristiansund, omkring 14. oktober 2021. Brunsvikens reperbane som er fra 1856, er den eneste bevarte autentiske reperbanen i Norge, med alt produksjonsutstyr intakt. Reperbanen er 212 meter lang, 5,5 meter bred og 2,5 meter høy, og er med det byens lengste og smaleste hus. Bygningen er reist i stavline som var den byggemåten som dominerte i uthus på Nordmøre. Dette er verdens lengste stavline! I 2020 fikk Nordmøre museums venner Kristiansund midler fra Møre og Romsdal Fylkeskommune, Norsk Kulturminnefond og Varig forsikring til å renovere reperbanen og nytt blikktak ble lagt på de 48 metrene som trengte det mest, mot Storskarven. I oktober 2021 startet arbeidet med å legge nytt gulv, fra enden mot Banaveien. Foto: Stein Ryther. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Storflom ved Brunsvikens reperbane i Myra, Kristiansund, omkring 14. oktober 2021. Brunsvikens reperbane som er fra 1856, er den eneste bevarte autentiske reperbanen i Norge, med a...