Postbil (Ford Thames) og fem personer.

5 comments

• Bildet er tatt i T-krysset «Krinsvatnet» på Fosen. Landpostbud Odin Albert Jensen Rønning sitter på huk med dattersønn Willy (3 år) som er sønn til Sara og Marvin på dette bildet. Marvin står bak Liv (10 år) og holder på henne, hun er sønnedatter av Odin.

Marvin hadde nettopp mønstret av skipet «Fernsea» og var nå hentet i Vanvikan på tur heim til Asserøya hvor familien bodde.

• Bilsalget var strengt regulert fram til 1962. Landpostbud Odins søknad om ny postbil bil ble avslått av bilsakkyndige Falch i Trondheim som administrerte ordningen, Odin måtte klare seg med sin gamle Chevrolet 1927 modell. Men det var et alternativ. Odins svigersønn Marvin var sjømann og seilte utenriks. Han tok ut sin hyre i US-dollar og kunne da kjøpe denne bilen på B-lisens.
  • Liv Margaret ble som ung pike gift med drosjeeier Aasmund Skalmerås i Rissa. Familien driftet ikke bare TAXI, men også ambulansetjenesten i Rissa i mange år. Willy ble sjømann som sin far Marvin, først på hurtigruten «Erling Jarl», så «Texaco Brasil, og deretter «Holger Stjern» og alle senere bilferger i sambandet Trondheim-Fosen i 46 år.
  • Landpostbud Odin Rønning og den gamle postbilen (Chevrolet 1927) er omtalt i andre bilder her i digitaltmuseum. Søk: «Postbil (Chevrolet) med landpostbud Odin Albert Jensen Rønning ved rattet». Søk: «Postbil (Chevrolet) på tunet på Asserøy-Marka». Søk: «Postbil (Chevrolet) med med liten gutt», (gutten er Odd Rønning bror til Liv på dette bildet), og søk: «Gården Marka, Jøssund, Bjugn».
  • Til kommentar nr, 2: Personbilsalget ble frigitt 1. oktober 1960 (ikke 1962). Lastebilsalget mener jeg ble frigitt i 1951 og varebilsalget en gang i mellom tiden, Alle engelsk Fords vare- og lastebiler ble i en lang periode (inkl. 50-tallet) markedsført under fellesbetegnelsen Thames. Varebilen på bildet var basert på Anglia personbil 1954-59.