Rena leir, minnelund

Photo: Isaksen, Trond A. / Kunst i offentlige rom

Livets flyktighet er utgangspunktet for May Bente Aronsen og Anders Lians skulptur "Fravær", som står ved minnelunden i Rena leir.

Livets flyktighet er utgangspunktet for May Bente Aronsen og Anders Lians skulptur "Fravær", som står ved minnelunden i Rena leir.

Rena leir ligger i Åmot i Hedmark og ble åpnet i 1997. Den ble etablert etter at Stortinget i 1992 bestemte at landets nye hovedflyplass skulle ligge på Gardermoen og at Forsvarets virksomhet der dermed måtte flyttes. Rena er den nyeste militærleiren i Norge, og med sine to tusen soldater også en av de største leirene i Norden.

I arbeidet med utformingen av leiren hentet LPO arkitekter inspirasjon fra byggetradisjoner i Østerdalen, spesielt bruken av tre, og leiren er blitt anerkjent for sine funksjonelle, arkitektoniske og landskapsarkitektoniske kvaliteter. Leiren er delt i to deler med boliger, forlegninger, velferd, messe og idrettsavdeling i en «garnisonsby», og treningssentre, skytebaner og øvingsfelt i et festningsanlegg. Stedet har en av verdens beste hinderløyper til bruk i militær femkamp, samt en stor idrettshall med tilhørende basseng.

I forbindelse med byggingen av leiren gjorde fotokunstnerne Per Christian Brown, Ingrid Book/Carina Hedén, Mette Tronvoll og Jim Bengtsson sine fortolkninger av livet i leiren. Dette resulterte i 130 verk som er plassert rundt om i ulike bygg på området, og som er gjengitt i bokform.

Etter en lukket konkurranse i 2011 vant kunstnerne May Bente Aronsen (NO) og Anders Lian (NO) oppdraget om kunstverk til minnelunden for falne soldater med prosjektet Fravær. Minnelunden er ikke allment tilgjengelig, men man kan oppsøke det når som helst hvis man gjør avtale på forhånd. Fravær er en skulptur i jern, med stenger som rager cirka tre meter over bakken. På stengene er det sveiset fast runde plater med sirkelmotiver i ulike vinkler, slik at motivene trer frem og forsvinner avhengig av hvor man ser skulpturen fra. Skulpturen har en svak s-form og er med på å omslutte minnelunden, samtidig som stengene gir assosiasjoner til skogen rundt. Skulpturen kan sees på som et symbol på livets flyktighet: Det fullstendige bildet er fraværende og lar seg ikke gripe.

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to