Utviklingshuset, Senter for informasjon- og opplevlese om utviklingssamarbeid og fattigdomsbekjempelse (Norad)

Photo: Norad / Kunst i offentlige rom

Marte Johnslien har sammen med ti zambiske kunstnere skapt en installasjon som skaper refleksjon om kulturutveksling, opprinnelse, modernitet og humaniske verdier.

Utviklingshuset, Norads Senter for bistand og utvikling, er lokalisert p¿estbanen i Oslo og er et informasjons- og opplevelsessenter som skal gi kunnskap om norsk utviklingssamarbeid og skape engasjement for arbeidet mot fattigdom. Hovedm¿ruppen er elever og studenter i alderen 15-25 ¿ men huset er ogs¿pent for publikum.

Da huset ble ¿et i 2009, ble det ogs¿jennomf¿rt et kunstprosjekt av Marte Johnslien.

Den ¿e meter h¿ye skulpturinstallasjonen "Vitner/Witnesses" tar visuelt utgangspunkt i Picassos kjente antikrigsmaleri "Guernica" fra 1937, og den p¿rkning afrikansk kunst har hatt p¿en vestlige modernistiske kunsten og p¿icasso spesielt.

Prosjektet er utf¿rt som et samarbeidsprosjekt med de ti zambiske kunstnerne Nsofwa Bowa, Gladys Kalichini, Chifuchi Kandala, Emanuel Kapotwe, Kalinosi Mutale, Chishimba Nyirenda, Nick Sangale, Joseph Shakulipa, Gordon Shamulenge og Christopher Simbule. De har gjenskapt deler av "Guernica" med kraftfulle skulpturelle objekter, utf¿rt i en autodidakt afrikansk h¿verkstradisjon.

S¿enge det p¿r arbeid for ¿kt menneskeverd i verden, er den sterke symbolverdien i "Guernica" aktuell. Kunstneren har i sitt prosjekt ¿nsket ¿nytte et av modernismens mest kjente malerier opp mot Norads grunnverdier, for ¿kape et grunnlag for sammenligning og problematisering av hvilken posisjon disse verdiene har i dag. Satt opp mot senterets oppdrag med ¿ormidle bistandspolitikk p¿n pedagogisk m¿, gir "Vitner/Witnesses" spillerom for en radikalt annerledes refleksjon omkring opprinnelse og modernitet.

Marte Johnslien (f. 1977) er utdannet ved Kunsth¿gskolen i Oslo, hvor hun ogs¿le doktorgradsstipendiat i 2016. Hun har jobbet mye med skulpturer og installasjoner i et abstrakt formspr¿og er spesielt interessert i forholdet mellom abstrakt kunst, ¿elighet og politisk og sosial handling. Offentlige oppdrag teller bl.a. Gulatings lagmannsrett og Odontologisk fakultet, begge i Bergen.

Verket ble tilbakef¿rt til KOROs lager i 2013 og er n¿nnkj¿pt av Nasjonalmuseet.

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to