Photo: Statsbygg / Kunst i offentlige rom

Regjeringens representasjonsanlegg

Kunst er alltid mer enn det en ser. I bygningene hvor dagliglivet preges av viktige beslutninger og avgjørende møter, er det viktig at det finnes innslag som representerer noe annet; en poetisk dimensjon med rom for det uutgrunnelige, som samtidig kan inneholde noe gjenkjennelig eller være noe man kan hvile øyet på.

I arbeidet med å velge kunst til Regjeringens representasjonsanlegg har forholdet mellom privat og offentlig krevd spesielle grep. I statsministerboligen er det for eksempel tatt hensyn til behov for fleksible løsninger i et hus som skal gi rom for et stort spekter av familieforhold og preferanser.

Representasjonsanlegget til regjeringen har fått 41 verk av 17 kunstnere. Kunsten i anlegget omfatter både oppdragsbaserte kunstverk som er integrerte i bygningen, frittstående enkeltverk som er utført på oppdrag og innkjøpte eller omplasserte.

Hanne Heuck er utdannet keramiker, og hennes glassarbeider Sky inngår i tre dobbeltdører og er laget spesielt for statsministerboligen. Tittelen spiller på døren som grense mellom innenfor og utenfor, innsyn og tildekking. Olav Christopher Jenssens maleriserie "Pronomen 11 – 19" er også laget spesielt til stedet. Jenssen arbeider med ekspressivt maleri, og motivene er ofte abstraksjoner basert på inntrykk fra naturen. "Fatet Øvelse med kinesisk pensel I" er laget av Marit Tingleff, en av landets viktigste keramikere. Hun er spesielt anerkjent for sine store fat hvor hun beveger seg på grensen av hva som er teknisk og materialmessig mulig. Tone Vigeland er en nestor i norsk kunsthåndverk og vår mest internasjonalt anerkjente smykkekunstner. Hennes "Wall Piece I" er et fastmontert verk hvor hun har jobbet med et uttrykk som svever mellom natur og kultur. Signe Marie Andersen er representert med fotografiet "The lamp". Hun arbeider med analogt fotografi, og beveger seg gjerne i et surrealistisk, poetisk landskap hvor hun tematiserer det absurde. Maleriet Tavle er av Marianne Bratteli. Hennes malerier i store format tematiserer gjerne det hverdagslige og gir det verdi.

"lovedeathdust X" av Jens Erland er plassert i trappeoppgangen i statsministerboligen. Erland jobber med keramikk i kombinasjon med filter fra anleggsmaskiner, og i hans særpregede veggobjekt inngår filteret i en fortelling der støvet blir en del av innholdet og arbeidet en metafor for menneskets livssyklus. Harald Fenns maleri "Inngrep 13" er laget spesielt til boligen. Fenn har et særegent billedspråk hvor en abstrakt forgrunn møter en realistisk malt bakgrunn, og han er opptatt av å skape interessante motsetninger til rommets øvrige uttrykk. Katrine Giæver arbeider eksperimenterende med maleri, og befinner seg i skjæringspunktet mellom det lekne og det kontrollerte. "Lotus I" og "Lotus II" er laget spesielt til statsministerboligen. Tom Sandberg var en av Norges mest sentrale kunstfotografer, og kjent for sine fotografier fra natur hvor øyeblikkets detalj fryses og formene abstraheres. Han er representert med "PS1#10 Uten tittel". Ved inngangen fra garasjen har Terje Roalkvam spesiallaget relieffet Saga. Verket består av mange ulike norske steinsorter i kombinasjon med stål, og inkluderer også et sirkelrundt veggobjekt i granitt og aluminium.

Til presserommet i Riddervolds gate har May Bente Aronsen laget "Rose. Verk". Hennes arbeid er ofte skulpturelle, med flere lag og store former. Verket tar utgangspunkt i en detalj fra et av takmaleriene som ble avdekket under restaureringen av bygget. Per Kleiva har en serie med fjellmotiver i en av salongene i Utenriksdepartementets anlegg for utenlandske besøk. Hans arbeider var tidligere samfunnskritiske, mens han nå arbeider med nonfigurative, nesten geometriske former og landskap. Fotograf Hedevig Anker arbeider nesten alltid i serier, og motivene er gjerne steder som har en egen betydning for henne. Bildene "Riddervolds gate # 1–3" er tatt av byggets fasade mot øst en tidlig vintermorgen, og er plassert i frokostrommet. Sigurd Bronger fikk i oppdrag å lage et veggur for travle statsmenn og pressefolk, og "Gjøkeredet" er et verk med urmakerens presisjon og installasjonskunstnerens humoristiske timeslag i form av et egg som kommer ut av luken hvert kvarter. Tore Hansen arbeider med maleri og grafikk, og motivene hans er nesten utelukkende dyr, mennesker og natur. Han har seks verk i Riddervolds gate 2. Tom Sandberg har også et verk i dette bygget; "Uten tittel" med store skyformasjoner. Edith Lundbrekke har laget det integrerte trerelieffet "Rosa Mundi" i trapperommet i det nye bygget mellom Riddervolds gate 2 og Parkveien 45. Lundbrekke har bakgrunn som tekstilkunstner, og har et abstrakt formspråk basert på repetisjoner av moduler og geometri.

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to