Kunstnerne Espen Brændsrød, Inger Johanne Rasmussen og Thomas Hestvold har tilført Norges Hus i Brussel kunstuttrykk som er solid forankret i norsk landskap og kultur, men også kan ...
5 objects
Vage Terreng/Terrains Vagues (2) [Installasjon]
16 pleksiglassplater er hengt vertikalt i stålwire fra taket. Vanligvis arbeider Brændsrød med horisontale striper i sine pleksiglassarbeider, men her er de bemalte stripene vertik ...
Domen [Vegginstallasjon]
Sandblåste stålplater som er sprayet med vann slik at motivet ruster. Platene er forseglet med to lag matt akryllakk. Installasjonen er festet på betongveggen i vestibylens trappel ...
Mørk havn [Tekstil]
To gulvtepper i 100% norskspunnet ull på en polypropylen duk. Tufting utføres ved at ulltråd syes fast i en bunn og luven kuttes på rettsiden. Bunnen er påført et vannbasert pva li ...
Rød havn [Tekstil]
Vage Terreng/Terrains Vagues (1) [Installasjon]
Norges Hus er sentralt plassert i hovedkvarteret til EU-institusjonene i Brussel, og disponeres av den norske ambassaden, den norske delegasjonen til EU samt flere norske bedrifter. Ved rehabilitering av bygget i 2006–2008 ble det gjennomført et kunstprosjekt som har bidratt til byggets moderne, arkitektoniske uttrykk.
Espen Brændsrøds verk "Vage terreng" henger fra taket bak glassveggen i inngangspartiet, som strekker seg over tre etasjer. Verket fremtrer monumentalt og er godt synlig også fra utsiden. Det består av fire store pleksiglassplater med påmalte, vertikale striper i brunt, oransje og litt blått. Plassering og lyssetting av de gjennomsiktige platene skaper et spill mellom overlappende striper i ulike farger og tykkelser. Tittelen gir assosiasjoner til natur. Samtidig er utformingen så abstrakt at verket også åpner for mer symbolske tolkninger.
Inger Johanne Rasmussen står bak tre gulvtepper i ull til foajéområdet i 9. etasje. Teppene har brede, rektangulære felt som kontrasteres av ovale prikker i lysende farger. De er inspirert av utsikten fra Hovedøya, der kunstneren har atelier, og inn mot land der lysene fra Oslo speiles i vannet.
Thomas Hestvolds verk "Domen" er plassert på trappeveggen i resepsjonsområdet mellom 9. og 10. etasje. 16 rustne stålplater utgjør til sammen en 5,5 x 4,3 meter stor og 800 kilo tung plate. Mot det monumentale inntrykket som materialet og dimensjonene skaper, gir rektangler, kvadrater og kuber i skisseliknende, blåsvarte streker både letthet og dybdeperspektiv.
Motivet er basert på skisser av grunnplanet i Nidarosdomen, som også tittelen Domen refererer til. Assosiasjonene til Nidarosdomens lange bygnings- og restaureringshistorikk signaliserer en kombinasjon av «tunge» tradisjoner og et stadig pågående utviklingsarbeid – et tema som også er relevant for det politiske og kulturformidlende arbeidet som daglig foregår i Norges Hus i Brussel.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».