Rådhusgata 23-25

Herfra har man utsikt til Piperviken og Rådhusplassen, med byens nåværende og tredje rådhus i Rådhusgata.
Tidligere gikk byens grense mot vest her. Rådhusgatas nedre løp ble brutt gjennom den opprinnelig bratte fjellskrenten i 1881. Rådhusgata 25 er Norges Rederiforbunds flotte funkisbygning fra 1934, med hjørnetårnet som sørget for redernes sjøutsikt og markerte bygningen i bybildet. Bygningen ved siden av var lenge en noe lavere, men eksklusiv kontorbygning fra 1917. Denne bygningen er i dag kanskje mest kjent for sitt omdiskuterte postmoderne tilbygg fra 1986.

Siden begynnelsen av det 20. århundre har Oslo vært landets største sjøfartsby, og Norges hovedstad har fremdeles en sentral posisjon når det gjelder rederi- og meklervirksomhet. Året 1900 var ingen av Kristianias dampskipsrederier blant landets sju største rederier. Hovedstaden fikk imidlertid en rivende utvikling som skipsfartsby utover på 1900-tallet. I 1913 gikk skipsfarten i Oslo forbi Bergen målt i tonnasje.

I 1913 holdt halvparten av landets tolv største rederier til i Kristianiaområdet. I løpet av første verdenskrig og mellomkrigstiden ble skipsfartsmiljøet i hovedstaden utviklet videre. Før andre verdenskrig hadde Norge verdens fjerde største handelsflåte.

Av sentral betydning for skipsfarten ble den oversjøiske linjetrafikken. I perioden 1907-1915 ble det etablert faste linjer som: Afrika-Australialinjen, Den norske Amerikalinje, Øst-Afrika- og Sør-Amerika-linjene, og Pacificlinjen gjennom Panamakanalen.

Første verdenskrig ga enorm avkastning for norske redere. Det er ikke tilfeldig at mange av våre mest påkostede byggverk som er knyttet til skipsfarten ble reist i denne perioden. Rådhusgata 23b og 25 er begge eksempler på denne utviklingen. Rådhusgata 23 ble oppført av skipsreder Christopher Hannevig, med tilnavnet «Excellensen», i eksklusive materialer i 1917. De massive lokalene til Norges Rederiforbund som ble bygget i 1932-34, befester både i innhold, beliggenhet og utseende Oslos nye stilling som Norges fremste skipsfartsby.

Share to