• Photo: Gro A Stokke (Opphavsrett)
  • Photo: Gro Agnethe Stokke (Opphavsrett)

Løkkekiosken er et nasjonalt viktig kulturminne

Løkkekiosken er tegnet av byggmester J.R. Erlandsen, og er fortsatt i bruk. Løkkekiosken ble bygd i 1911, og det var den 18 år gamle Margit Løkke som fikk tillatelse til å sette opp en kiosk. Først søkte hun om å få plassere den på Nansens plass, men hun justerte senere søknaden og ba om å få plassere kiosken på Torvet, og det fikk hun. Men det fulgte med en betingelse for denne plasseringen, og det var at kommunen skulle disponere to av kioskens vegger til oppslag, og bekjentgjøringer. I tillegg måtte hun som alle andre som lånte kommunens grunn betale 25 kroner pr år i kioskavgift til kommunen.

Kiosken har en spesiell arkitektur, den er åttekantet med et kuppelformet tak med spir og er utformet i klassisistisk stil. Kiosken ligger sentralt til i krysset mellom Tromsøs hovedgate, Storgata og byens største og viktigste allmenning. Kiosken er fortsatt i drift, og mange setter stor pris på det kulturhistoriske innslaget i bybildet

Riksantikvaren påpeker i sitt fredningsdokument at formålet med fredningen er å bevare Løkkekiosken i Tromsø som et kulturhistorisk viktig eksempel på en aviskiosk fra tidlig 1900 tall. Det fremheves også at det er vesentlig å ta vare på Løkkekiosken som typisk eksempel på tidlig kioskarkitektur, en arkitektur som i miniatyr reflekterte samtidens stiluttrykk på en særlig frodig måte.

Kilde: Tromsøboka, den andre 2000

Kilde: Brev fra Riksantikvaren datert 23.01.2009