Jernbanen Sulitjelma - Finneid

Den Gamle Malmveien
En av forutsetningene for industrialisering er transport. Skal man produsere noe i stor skala, som industrialisering innebærer, så må det være mulig å få transportert ut det som produseres, hvis ikke ville enhver produksjon være meningsløs. Men transporten motsatt vei, folk som kunne arbeide, utstyr, varer og mat var like nødvendig. Når det da ble oppdaget store forekomster av utvinningsbar malm i Sulitjelma ble transportutbygging en av de høyest prioriterte oppgavene i industrialiseringsprosessen. Dess mer effektiv transport dess større produksjon og gevinst.

Sulitjelmas beliggenhet gjorde transportutbyggingen vanskelig. Det er et kupert og vanskelig fremkommelig terreng, og kalde snørike og til dels harde vintre. Det ble satset på jernbaneutbygging.

Jernbanen mellom Finneid og Sulitjelma ble bygget ut i flere etapper.

1892 ble jernbanen mellom Sjønstå og Hellarmo tatt i bruk, og det første Lokomotivet ”Loke” kom til Sulitjelma. I 1914 ble jernbanen forlenget fra Hellarmo og helt fram til industriområdet  i Sulitjelma, men fortsatt var det båttransport mellom Finneid og Sjønstå. 

Først i 1957 fikk en jernbane hele veien fra Finneid til Sulitjelma. Man fikk da de tre lange tunellene mellom Finneid og Sjønstådalen, og Sjønstå som omlastningssted ble avviklet.
All transport foregikk nå med tog helt ned til Finneid der det ble lastet om på båt. I 1972 jernbanen lagt ned og traseen gjort om til bilvei.

Share to