Bandakkanalen var en viktig transportåre for Telemark. Gods, levende dyr og passasjerer ble fraktet med rutebåtene til og fra Skien. Taubåter gikk med lektere, og lastebåter fraktet gods. Fram til Bergensbanen stod ferdig, var kanalen viktig i trafikken mellom Oslo og Bergen. Kanalstrekningen er vakker og var en turistattraksjon, allerede fra åpningen i 1892.
Bil og buss overtok transport av varer og folk etter siste verdenskrig. Den siste store fraktjobben på Bandakkanalen var transport av deler til kraftutbyggingen i Tokke rundt 1960. Fram til 1980 ble det fløtet tømmer gjennom slusene. I dag reiser de fleste på Telemarkskanalen kun for fornøyelsens skyld!
The story in English:
Cargo, passengers and live animals
The Bandak canal was an important route of transport in Telemark. Cargo, living animals and passengers were carried on the boats fo and from Skien. Up until the Bergen train-rail was completed, the canal was the connection between Oslo and Bergen. The waterway is beautiful and already a tourist attraction once opened in 1892. After World War 2, transport routes has shifted and the roads now dominate. The last floating of timber in the canal system was done in 1980. Today most journeys on the canal is for pure pleasure!