Utgravinger og funn fra Østbanehallen

Østbanen skal rehabiliteres, og det har blitt gjort flere spennende funn.

08.01.2014

Østbanehallen skal rehabiliteres, og som vi tidligere har omtalt i oldtidsonsdag blir det i den forbindelse gravd en større grøft inne i hallen. Så langt har man gravd ca 1/5 av det totale arealet og det har allerede dukket opp noen spennende funn. Blant drivtømmer og huggflis har det dukket opp to delvis ødelagte hudbord til båt, en lærsko med trehæl, en del keramikk, importert porselen fra Kina, glassflasker, krittpiper og fundamentet til en kai som vises på kart fra tidlig 1700-tall. Bortsett fra kaia er alle funn gjort i et sag- og huggflislag som trolig er avsatt på sjøbunnen mellom ca 1560 og ca 1750. En foreløpig datering av funnene støtter opp om dette da hoveddelen av disse stammer fra 1600-tallet.

To funn som er verdt å trekke frem er skåret av en kopp/liten skål av kinesisk porselen og et meget detaljert utsmykket krittpipehode. Begge stammer trolig fra 1600-tallet og var da å regne som luksusvarer.

Byantikvaren gleder seg til å fortsette det gode samarbeidet med Rom Eiendom, Aase AS, AF Anlegg og Kaare Mortensen AS.

15.01.2014

Også denne uken vil vi besøke Østbanehallen i Oldtidsonsdag, for i forrige uke gjorde vi enda et funn – denne gang av en liten ballasthaug. Ballast er nødvendig ekstra vekt om bord i båter for å holde dem stabile. Ballasten besto i gamle båter stein eller sand som ble tatt inn når de skulle seile uten last. Ballasten ble kastet over bord når man lå i havn og erstattet med last. I Bjørvika finner vi en del rester av gammel ballast i form av sand- eller steinhauger når vi graver i gamle sjøbunnslag.

Ballasthauger er i likhet med skipsfunn og skipslast vernet etter kulturminneloven når de er eldre enn 100 år. Ballasthaugen i Østbanehallen blir gravd ut i dag av Norsk maritimt museum og Byantikvaren. Aftenposten har vært på besøk, og vi legger selvfølgelig ut saken på denne siden så snart den blir publisert.
Aftenposten og "Jacobsen" fra NRK har vært på besøk. Under finner du linker til resultatene.