• (Opphavsrett)

Kokegropene på Tøyen - et glimt av gammel grillkultur

Tøyenparken har vært brukt til små og store festligheter i mange, mange år - faktisk helt fra jernalderen!
Under en arkeologisk registrering i 2009 avdekket Byantikvaren åtte flotte kokegroper under parkeringsplassen ved Tøyenbadet. En kokegrop er en forhistorisk stekeovn, der man tente bål i en grop i bakken og deretter la på stein. Når steinene var gjennomvarme ble kjøttet lagt på, og gropa tildekket. Kjøttet stekte i restvarmen fra steinene. Kokegropene på Tøyen er datert til yngre romertid, det vil si perioden mellom 200 - 400 e.Kr.

Kokegroper finner vi enkeltvis eller samlet i større felt. Kokegropfelt kan vi finne i tilknytning til gamle gravfelt, og inne på barnehageområdet på Tøyen ligger det nettopp en gravhaug. Kanskje er kokegropene rester etter ritualer i forbindelse med gravleggingen? I dag er gravhaugen på barnehageområdet preget av moderne aktivitet og det er anlagt en sklie i den.