• Photo: Mogens Juul Rasmussen (Opphavsrett)

Storslått arkitektur på Dovrefjell, Drivstua stasjon

Drivstua stasjon, km 407,12. 691 m. o. h. Ubemannet stasjon siden 1. januar 1969. Ingen togstopp. Kryssingsspor, butspor og to spors lokstall. Svingskive revet og flyttet. Lokstallen har ikke sporforbindelse. Stasjonsbygg og godshus tegnet av arkitekt Erik Waldemar Glosimodt og oppført i perioden 1917 – 21. Enkel bygningsform med mange spennende detaljer, kraftig fargesat og rikt utstyrt med ornamenter. Drivstua stasjon er landets eneste med torvtak. Begge bygninger, området rundt stasjonen med perrong og rester av stasjonshagen ble fredet av Riksanitkvaren 1997. Formålet med fredningen er å bevare et arkitektonisk, bygningshistorisk og jernbanehistorisk verdifuldt anlegg fra Dovrebanens åpning i 1921. Lokstallen er sammen med tilsvarende lokstall på Hjerkinn og i Oppdal de tre første bygg oppført i Oppdalsskifer. Jernbaneverket har utarbeidet en forvaltningsplan for stasjonsområdet og 1,8 km sørover til jernbanebroen. Eier av stasjonsbygg og godshus: Jernbaneverket. Les mer om Dovrebanen på www.dovrebanen.com

Share to