• Photo: www.randsfjordferga.no - Trond Skjøtskift - Dag Bjørndahl (Opphavsrett)
  • Photo: www.randsfjordferga.no - Trond Skjøtskift - Dag Bjørndahl (Opphavsrett)

Randsfjordferga II - Trofast sliter

På Randsfjorden i Oppland, pendler Randsfjordferga mellom Horn og Bjoneroa, helt vest i Gran kommune.

Dette er nå Norges siste helårs innlandsferge.

Året er 1967. Anders Tokerud var ildsjelen som gjorde at "Randsfjordferja A/S" ble stiftet. Den første tiden var det "Randsfjordferja I" som trafikkerte strekningen mellom Horn på Randsfjordens østside, og Tangen beliggende rett sør for tettstedet Bjoneroa.

Man merket fort behovet for en større ferge ettersom trafikken økte. Likesom "Randsfjordferja I" ble også "Randsfjordferja II" hentet inn som utgått ferge fra Mjøsa. Der hadde sistnevnte gått under navnet "Mjøsfergen II" i fra 1950 frem til 1963 da den ble skiftet ut til fordel for "Mjøsfergen III". 

Etter en omfattende ombygging på Horn fergeleie 71'-72' , sto ferga klar til bruk på forsommeren 1972.
Den 5 juli seglet ferga jomfruturen med stor ståhei og mange inviterte gjester og riksdekkende medier.

De ansatte i Randsfjordferja A/S kalkulerte med store tall for fremtiden da den nye fergen ble lansert. Disse tallene viste seg fort å være alt for optimistiske, og med unntak av noen få år, gikk aksjeselskapet med store underskudd. I 1988 ble selskapet oppløst da ingen ønsket å stille til gjenvalg, og ferga ble overlatt til Gran kommune.

Helt i fra den spede begynnelsen ble det kjempet for at fergeforbindelsen skulle bli inkludert i det offentlige veinettet. Randsfjordferja A/S fikk aldri gleden av dette og kjempet en håpløs kamp mot økonomi og stat. 
Alikevel klarte de å drive "Randsfjordferja II" i hele 16 år før kommunen måtte ta over.

2008 var en gledens dag for de som bryr seg om denne gamle ferga. Da ble det nemlig vedtatt at ferga skal inngå i veinettet i fra 2010. Alikevel kan det ikke undergraves at det skulle ta hele 23 år før dette skjedde, etter aksjeselskapets oppstart, og spørsmålet omkring dette for første gang ble tatt opp.

Svært få som reiser med ferga har kjennskap til historien som følger båten.  En lang og problematisk reise på mange måter. Nå er fremtiden sikret som følge av det politiske vedtaket som ble fattet i 2008.
For første gang siden dåpen på Mjøsa i 1950, seiler nå ferga med vinden i ryggen.
 

3 comments

  • Norges siste helårs bilferge?? Hmmm..
  • Der har det visst sneket seg inn en skrivefeil/mangel. Ferga er siste INNLANDS helårs bilferge.
  • En liten detalj: "Mjøsfærgen II" (staves med "æ") ble i 1963 skiftet ut med "Mjøsfærgen" - uten romertall. Dette var riktignok nr 3 i rekken av i alt 5 fartøyer som dette fergeselskapet hadde, men altså uten tall i navnet.

Share to