• Photo: Johannes Sponland (Opphavsrett)
  • Photo: Enok O. Simonnæs (Opphavsrett)

Buekorps i Bergen, Garder i Ålesund!

Og de fortsetter å kommentere Sponlands bilde nr AM-95003.008792b i nettbasen: ”Det første i Ålesund kom en gang på begynnelsen av 1900-tallet, og het Aalesunds Guttegarde. Det ble stiftet av Ola Kvalsund, legendarisk museumsstyrer ved Aalesunds museum. Det kom flere buekorps etterhvert. I Ålesund ble de kalt for Garder, - ikke buekorps. Der ble etterhvert mange slike guttegarder (buekorps).

Under krigen ble de nedlagt, - sannsynligvis fordi NS forsøkte å "kapre" dem. De dukket imidlertid opp igjen allerede i maidagene 1945. Vi har funnet navnet på alle (eller de fleste): "Viking", "Tiger", "Blågarden", "Rødgarden", "Fjellørn" (Den siste på Fjelltun). Ikke alle eksisterte samtidig. De hadde båtluer med dusk foran og ei stripe på siden, samt langsgående stripe på utsida av buksebeina; - blå eller kvit alt ettersom hvilken garde det var. De ble ledet av "offiserer" som hadde en liten (jukse)-kårde. De menige var utstyrt med lekegevær av tre. Riktig fint var det med hellebard (av tre), - av og til var selve våpendelen laget av blikk (blikkenslager Helgesens verk) og malt. De dukket opp hver vår, da de marsjerte i gatene med offiserene og trommeslagere foran. Utover i 1950-åra døde de nok ut litt etter litt.”.

Disse fyldige bildetekstene vi får inn som brukerkommenatar fra lokalpatrioter og frivillig, blir flotte digitale fortellinger. Søker du ”buekorps” i basen pr i dag, en liten måned før 17. mai 2009, får du en håndfull treff.

(Bildene vi har brukt i denne fortellingen er digitaisert fra originale glassplater, men i meget enkel kvalitet med videokamera (!) i 2000. Bildene i fortellingene er kopert rett nett fra nettabsen til bruk i "Digitalt fortalt". Det er Aalesunds Museum som eier "Sponlandarkivet". Om arbeidet med Sponlandarkivet og DIS-dugnadene kan du lese under

6 comments

• I am sorry my Norwegian is not good to talk to you, yet I have a question. My Grandfather(Beste Far) was from Alesund, he was Olaf Sevrin Kjerstad, born in Alesund August 1881. Would he have been in the Alesund Bueskorps? Takk , Gregor
  • There's an article in Aalesunds Museums Skrift No. 10, published in 1979. The article is written by Harald Grytten and is titled: "Om guttegarder i Ålesund". ((Boys guards))

Attached to the mail sent to you is a photo of Aalesunds Guards, photographed in the town park in 1900. At the back of the picture is an incomplete list of names, but Svein Olaf Kjerstad is unfortunately not mentioned there. It may well be that he is still there!

Aalesunds Guards replaced the old brigade: Nørvøens Buekorps (blue banner) and Aspøens Buekorps (red banner). These brigades existed in 1880 - 1890 years, and they competed with one another. There were also teachers at the Latin School who secretly were behind the creation of Aalesunds Guards, meant legendary Ola Kvalsund, who was head of the new joint corps.

Brigade/guards in Ålesund is also featured in Kristian Bugge Aalesunds History, Volume II, page 122

• Jeg har smalfilm(digitalisert) fra 17.maifeiring i Ålesund på slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet. Her er både "Rød Garden Tiger" og "Blågarden". I tillegg er det noen sekunder med en garde som kaller seg "Vestbyens Guttegarde" Jeg finner ikke noen referanser til denne garden noen steder.
  • Ja det husker jeg godt,det var blikkenslager Helgesen som startet opp med gardekorpset i Ålesund.Vi ungene sprang som bare det etter dem for vi syns det vat tøft.
  • Hei :-) Er det mulig å få kopi av dette ?
  • Finnes det bilder og annet materiale?