• (Opphavsrett)
  • (Opphavsrett)
  • (Opphavsrett)

Sankt Olaf ved Strengen brygge, Telemarkskanalen

Sankt Olaf var en så kalt hjulbåt, der en dampmaskin drev skolvhjulet fremover. Skipet må ikke forveksles med dampfregatten med samme navn. Sankt Olaf ble sjøsatt våren 1852 og seilte frem til 1877 i Vestvannene (Bandak, Kviteseid- og Flåvatn) i rute mellom Strengen og Dalen.

 

Da Bandak-Norsjøkanalen stod ferdig og åpnet for trafikk i 1892, så miste Strengen brygge sin betydning da omlastning til hest og vogn ikke lengre var nødvendig. Telemarkskanalen ble bygget av tre grunner:

1. Tømmerfløtingen skulle effektiviseres og risikoen for å tape menneskeliv skulle reduseres.

2. Det skulle bli lettere å transportere varer, dyr og mennesker.

3. Vassdraget skulle kunne reguleres med tanke på flom, samtidig som alle sagbrukene ved Norsjø og Skien skulle få nok vannkraft.

Share to