• (Opphavsrett)

"BOLLEVARG" - 1969, OLYMPIC VARG 320

Allerede rundt 1920 ble det produsert flere prøvetyper av det vi i dag kaller snøscooter. Drømmen om å kunne kjøre på snø med et lett og smidig kjøretøy, begynte allerede da de første motoriserte kjøretøyene ble bygd. Det var ikke før rundt 1960-tallet at snøscooter produksjonen tok av. Det var i Canada og USA med merkene Ski-doo og Polaris. De første snøscooterne var ganske eksklusive og ble brukt til å revolusjonere arbeid på vinteren. Akkurat som med bilen, erstattet scooteren hesten, og ble senere ikke bare brukt til arbeid, men også til fornøyelse.

Bollevargen kom ut da scooterproduksjonen eksploderte. På 1970-tallet var det over 140 produsenter av snøscooter i Nord-Amerika, men de fleste gikk konkurs da oljekrisa kom. Snøscooteren ble mer og mer vanlig i Norge også på 60-tallet. Samene tok den i bruk til hjelp ved reinflytting, og så å si alle reindriftssamer bruker i dag snøscooteren til dette. Den gjorde reinflyttinga veldig mye enklere og raskere. Lange slitsomme skiturer etter rein som sprang i flere retninger ble nå unødvendig. Men det var ikke bare samene som brukte snøscooteren. Folk ved kysten brukte den til å frakte ved og forskjellig til hytter og hus. Senere når den ble mer vanlig ble den også brukt til fornøyelser. Turen til fiskevann som før tok dager å komme til, tok nå timer. På en måte kan man si at scooteren har gjort folk latere, ettersom skiene er lagt på hylla og man bare sitter på snøscooteren. Den eneste treningen man får er å løfte scooteren når man har kjørt seg fast.

Andre konsekvenser med innføring av snøscooteren er forurensning. Ikke bare er utslipp fra motoren et problem for naturen, men også kjøring over trær og bar mark. Det har vært mye debatt om dette, og forslag om å forby kjøring med snøscooter er og har vært et hett tema. Tidligere var det lov å ferdes hvor man ville, men etter flere ulykker og skader på miljøet er det i dag faste løyper. Fremdeles er det noen som trosser løypereglene og presser snøscooterne sine opp nesten loddrette fjellsider. Dette er et problem innenfor scootermiljøet og harde tiltak, slik som bøter på 8000 kr, er satt for å hindre dette. Dette problemet har økt de siste årene på grunn av at scooterkjøring har økt. Scooteren slipper også ut CO2, noe som også er et hett tema i verden i dag. Helt siden bilen kom på slutten av 1800-tallet visste en av oppfinnerne at motoren forurenset, men valgte pengene fremfor miljøet. I dag er snøscooteren veldig vanlige, og de fleste har en hjemme i innkjørselen. De blir mest brukt til turer i påska og leketøy blant ungdommen.

Share to