• Photo: Repro Romsdalsmuseet (Opphavsrett)
  • Photo: Romsdalsmuseet (Opphavsrett)

På jakt etter Fiskerjentens far

Det er Fiske-Gunnlaug - mor til Fiskerjenten Petra - og Gunnlaugs far Bjørnson forteller om her. Gikk skolegutten Bjørnstjerne gjennom Molde i 1840-årene og kjente lukten av fisk og fjære, studerte fiskere og loser for så å hente inntrykkene fram igjen i fortellingen fra 1866? Ganske sikkert. "Barndomsbyen Molde steg frem i erindringen da Bjørnson ved midten av 1860-årene begynte å planlegge kunstnerromanen Fiskerjenten", uttalte Bjørnsonforskeren Per Amdam.

Da kan vi vel velge å tidfeste handlingen i romanen til dikterens skoleår i Molde, fra 1844 til 1849. Var det loser i Molde på den tiden? I så fall, hvem var de? Kunne en av dem ha vært modell for Fiske-Gunnlaugs far?

Da Bjørnson kom til Molde i 1840-årene hadde byen tre loser. Arbeidet deres besto i å lose skipene ut fra byen, så langt ut fra de ytterste skjær at de var utenfor fare. Deretter måtte de komme seg hjem igjen, så godt de kunne, oftest hadde de med seg en båt. Deres nærmeste overordnede, losoldermannen, bodde også i Molde. Kan en av disse tre bylosene ha vært modell for Bjørnsons figur i historien om Fiskerjenten? Det vet vi ikke, men det er fristende å leke litt med tanken. Den første Moldelosen vi møter er Hans Wabek Knudsen. Han var født i 1782, og i likhet med sin far, Knut Jensen Bjørset ble han los. Imidlertid døde han i 1845, og kan neppe ha rukket å gjøre dypt inntrykk på dikterspiren fra Nesset, som var kommet til byen året før.

Så til den neste bylosen. Det var Ole Eriksen Boe. Helst kom han vel opprinnelig fra Bud. Han var født i 1780, og hadde startet som los i 1818. Men, da Bjørnson vandret rundt i Molde, var Ole Eriksen Boe blitt en utslitt mann, og en losrulle fra den tiden forteller at han var "sygelig og svag".

Kan sistemann på listen gi oss et spor? Han het Jakob Joni Lund, født i 1795 som sønn av en skomakermester i byen. I 1819 giftet han seg med Synnøve Gunnarsdatter Hagen, og sammen fikk de fire barn, tre sønner og en datter. Datteren, med det klingende navnet Theona Barbara ble født 17. desember 1820. To år før Bjørnson kom til Molde giftet hun seg med snekkermester Erik Knutsen fra Kristiansund og flyttet antakelig dit, så hun var neppe modell for den viltre Fiske-Gunnlaug. Hennes far, Jakob Joni Lund, var fast los i Molde fra 1839 til 1857, og dermed den eneste som var bylos i hele den perioden Bjørnson var skoleelev i byen. Ren gjetning, ja vel. Vi tillater oss bare å leke med tanken, Bjørnstjerne Bjørnson var en forfatter som gjerne lot seg inspirere av virkelige steder, personer og hendelser. Kilde: Artikkel av Signy Haraldsen (Jakobsen) i Romsdalsmuseets årbok 1994