Laberg bro - under 2. verdenskrig - Gratangen

Det var flere dramatiske episoder ved Laberg bro. I aprildagene 1940 gjorde , deler av den tyske troppen, som hadde tatt opphold i ungdomshuset på Laberg 12. april, brua klar for sprengning. Dette ble forhindret av distriktslegen i Ibestad som under et sykebesøk i Labergsområdet ble oppmerksom på dette. Han skulle ha vært delaktig i borgerkrigen i Spania, og klippet over ledningene til sprengladningene! Påfølgende granatbeskytning fra tråleren Svalbard II mot ungdomshuset i Laberg, førte til at den tyske avdelingen trakk seg opp i Labergsdalen der de ble nedkjempet 1. mai, uten flere forsøk på sprengning av brua.

Under okkupasjonen kjørte en tysk tospann på veg fra Laberg til Foldvik, forspent de store 4-hjulsvognene - lik amerikanernes "prærieskonnerter", utfor brua og ned den snødekte elveisen. Et betydelig fall på 5-6 eter. Utrolig nok fikk verken hester eller mennesker alvorlige skader.

Den samme utforkjøringen gjorde den første distriktslegen i Gratangen, dr. Røise, på vei til Foldvik etter å ha vært på julehandel i Narvik. Kona og en sønn var passasjerer i bilen. Snøfokk, glatt vei og en vanskelig sving ved innkjørselen til brua gjorde sitt. De endte på elveisen, de også. Dr Røise og kona brakk en overarm hver, og sønnen fikk en brestet arm. Bilen ble utrolig nok gjort kjørbar etter fallet ned på den snødekte elveisen.

Pr i dag er det nødvendig å ta vare på denne brua for å bevare dette kulturminnesmerket. Gelenderet trenger maling.  Det skjemmende nettinggjerdet langs gelenderet må fjernes, likeså det gjerdesystemet som er satt opp på Labergsiden over den opprinnelige tilførselsveien og sele brudekket. Dette må renses bort, noe som er et overkommelig problem. I begge brukar ble det under okkupasjonen tatt ut rom for sprengstoff. Dersom disse ikke er ordentlig tildekket, og avløpsrørene åpne, kan det føre til frostsprengning og ødeleggelse av brua. Vegvesenet viste stor positiv interesse, og satte brua i fin stand da transport over den nye brua ble etablert. Jeg vil anta at de har samme holdning nå, og sørger for at dette kulturminnesmerket fremstår i akseptabel stand i nær fremtid.