Nationaltheateret i all sin prakt.

Henrik Bull tegnet selv belysning, dørhåndtak, dekor, møbler og alt interiør forøvrig, med unntak av noen få lamper som ble bestilt fra Tyskland. Eksteriøret er i noe pompøs nybarokk, men interiørene er utformet i nyrokkokko. Vi finner også mange innslag av jugend, bl.a. i vestibylen og trapperommene. Billedhuggeren Lars Utne har stått for de mange skulpturene og teaterhodene som kan sees rundt om i interiørene. Taket i teatersalen er dekorert av maleren Eivind Nielsen, hovedtemaet er en dramatisk kamp mellom de lyse og mørke makter. De er et resultat av en av de aller første konkurransene om malerisk utsmykning av en offentlig bygning i Norge. Christian Skredsvig vant konkurransen, men det ble Nielsen som fikk oppdraget. Lysekronen inneholder 100 lamper og vakre prismer i opalglass. Den må senkes helt ned i parkett for å kunne rengjøres. Publikumsfoyeren i 2.etasje overgår nesten Versailles. Marmorsøyler, eikeparkett, gull, elfenben, og det pastellblå opalglasset i lysekronene også her sørger for et mykt lys, ikke det golde, kalde fra klart glass. Her fikk Christian Skredsvig slippe til og dekorere taket. Til restauranten tegnet Bull service og bestikk, og til Nationaltheateret har Bull til og med designet en sjokolade - Lohengerin, til oppsetning av operaen med samme navn i 1911. Denne er fortsatt i salg, et jugend-minne om Henrik Bull og hans aldeles fantastiske arbeid i en av Oslos flotteste bygninger. Teateret ble fredet i 1983.