Bålkaffekonsert i skjønmminga; Magisk joik

I det vakre høstværet fant  publikum plassene sine rundt bålet. Berit Alette trollbant fra første tone publikum med ord, joik , sang og fortellinger. – Uten støtte fra Nordland Fylkeskommune hadde dette ikke vært mulig, sa en strålende fornøyd leder i Vesterålen& Omegn sameforening, Rose- Mari Martinsen. – Dette er et sentralt tiltak for å vise frem samisk kultur på et høyt kunstnerisk plani en region der det samiske er blitt  nokså utvisket og usynlig. Kommunene i regionen har for eks stor motstand mot samisk skilting, så vi er stolte og glade over at så mange har funnet veien hit i dag.

Fortelling og eventyr

Gjennom enkle fortellinger og fellessang fikk Berit Alette opp et stort engasjement. Det var et lydhørt publikum med både barn og voksne som om sang med på joiken «Havella» . De små fortellingene ga liv til joikens historie, denne musikformen som har vært uønsket i kirken Med sin cd «Àrbàn» har hun blandet joik og salmesang og brutt ett av tabuene som har kneblet joiken.  Berit alette fortalte også hvordan en joik blir til gjennom eksemplet med hvordan  hun fant frem melodien til ett av barnebarna.

Eventyrlig

En av tilhørerne, Synnøve Kvandahl var andektig etter konserten,- Det blir en vakker høytid av slike arrangement. Både været og stemninga rundt bålet gir felleskap, og stemmen til Berit Alette er mektig.