• (Opphavsrett)

"Det vil kundene sette pris på!"

Aluminiumsindustrien i Holmestrand brukte markedsføring aktivt for å øke salget. Annonsene formidlet ikke bare produktinformasjon, men spilte også på livsstil og holdninger.

"Aluminiumeventyret" i Holmestrand startet i 1919 med etableringen av A/S Nordisk Aluminiumindustri og fabrikken ble raskt Norges største innen videreforedling. Som byens desidert største arbeidsplass, med til tider over 1000 ansatte, har aluminiumindustrien vært en hjørnesteinsbedrift i byen.

I 1986 ble bedriften kjøpt opp av Norsk Hydro.

Markedsføring var den gang som nå høyt prioritert, og annonser i aviser og magasiner og reklamefilm var nødvendig for å selge masseproduserte produkter direkte til kundene. Det var fakta og god produktinformasjon som skulle øke salget. Etter hvert endret annonsekampanjene fokus fra ren informasjon til å spille på livsstil og holdninger.

I arkivet etter Hydro Aluminium, finnes en omfattende dokumentasjon av blant annet bedriftens markedsføringstiltak. Her kan vi følge endringene innen reklamefeltet og holdningene i forbrukersamfunnet. Arkivet oppbevares i Fylkesarkivet for Vestfold.
 

Share to