Ønsker å fylle krigshistoriens sorte hull : Kurs i digital fortellerkunst på Arran

Sammen med 20 andre fulgte han nøye med i Kristin Bolgårds , fra Kulturrådet,  sine forelesninger og arbeidsoppgaver om hvordan man går fram for å lage en digital fortelling. Med seg på kurset hadde han både mamma Anna og pappa Ingar Nikolaisen Kouljok. – Jeg syntes det er litt trist at så få av ungdommene på Drag kjenner til hvordan det var her under krigen, og ikke minst hvorfor disse bunkeranleggene finnes her. De har i flere tiår vært brukt som en søppelplass, og det syntes ikke jeg noe om. Nå har vi begynt å jobbe med å rydde opp i anlegget. Drømmen er å få til å lage en lekeplass der vi kan drive med «Lazertag», som er en slags paintball med laserpistoler, samtidig som vi vil ha fram hva som skjedde her på Drag under krigen. Når jeg har holdt på med oppryddingen, har jeg fått lyst til å lære mer om krigen, og ikke minst fortelle andre om det. forteller en smilende og opplagt Mikkel, som akkurat har satt punktum for sin første digitale fortelling, som han har produsert sammen med mamma og pappa.

Grenselosprosjektet

Tysfkord har en spesiell krigshistorie. I og med at dette er det stedet hvor Norge er på sitt smaleste, kom det mange flyktninger til fjorden under andre verdenskrig. En regner med at befolkningen har hjulpet godt over 3000 flykninger over grensen. Dette var en stor hodepine for den tyske okkupasjonsmakten.  Etter krigen har denne heltedådige innsatsen ikke fått den omtalen den fortjener. Derfor er det nå fokus på hvordan innsamlet materialet kan bli formidlet slik at allmennheten kan få tilgang på det. – I dag er det blitt slik at det du ikke finner på nett, ikke finnes for mange. Derfor er det viktig å få gode historier formidlet slik at de er tilgjengelig og taes i bruk av mange, forteller Kristin Bolgård.

Historien forsvinner

Familien Kouljok er bekymret for at den nære historien skal forsvinne. – I vår slekt er det bare oss igjen her i Tysfjord. Vi tenker at slekt som bor andre steder vil sette pris på at vi videreformidler historier fra området, smiler Ingar. Familien driver en reiselivsbedrift der de tar imot turister til guiding på fjellet, og serverer tradisjonsmat og viser frem kulturen på ulike måter.  De tenker de kan bruke det de har lært på workshopen også i bedriften sin.

Mamma Anna er vokst opp på en værstasjon i Sverige. – Jeg har bodd langt til fjells med min familie. Jeg gikk på internatskole og var hjemme i helgene. Jeg er vant til at familien har  prosjekter de jobber sammen om. I vår lille familie driver vi med elgjakt. Nå er Mikkel også med og går som sekundant med hunden og GPS for å finne elgen. – det var litt ekkelt å være med på slaktingen, forteller Mikkel.

I to dager har de revet seg i håret, skrevet manus og tenkt på damaturgi. -Vi har forskjellige ting vi er god til, sier Mikkel, og vi er vant til å jobbe sammen.  Pappa har klekket ut hvilken historie vi skulle velge, og så har mamma skrevet den ned. Jeg er god på teknikk så vi har fått lagt stilige lydeffekter til. Jeg er godt fornøyd med fortellingen, sier Mikkel rett før premiereen.

Premiere

Ansatte var invitert til premiere på fortellingene fredag ettermiddag. Da vanket det eplesider i slanke glass, og noe godt å putte i munnen. Deltakerne var både rørt og glad for å se hverandres prosjekter. – Det var ikke så vanskelig, smiler Mikkel. Nå er jeg skikkelig inspirert til å lage flere fortellinger. Og jeg er også inspirert til å fortelle andre ungdommer om hvor gøy dette er, avslutter han med.

Har du lyst til å se Mikkels fortelling på digitalt fortalt?

Da går du på Digitalt Fortalt- og søker etter «Da krigen kom til Lávrra», så kan du både se filmen de har laget, og lese historien.  – Det er veldig hyggelig for dem som lager digitale fortellinger at publikum legger igjen en kommentar i kommentarfeltet, så det oppfordrer jeg alle til å gjøre, avslutter Kristin Bolgård med. Hun kom opp fra Oslo for å inspirere til å jobbe med digitale Fortellinger.
– På nettstedet digitalt fortalt har vi nå, fem år etter etableringen, over 3600 fortellinger med mange ulike stemmer, også andre stemmer enn de man finner i museer og på arkiv, det er vi i Kulturrådet stolte av.

Da krigen kom til Lávrra: