På tokt med den eneste seilende bærer av Nord- Norgers stolte tradisjon –jektefarten : Til Lødingen Vestbygd langs leia

Turen var estimert til 11 timer, og de 45 passagerene og mannskapet på fem fikk noen uforglemmelige timer langs leia. Været var på sitt beste, og alt lå således til rette for en vellykket tur.

Historisk sus

Jekta Brødrene er en unik representant for den gamle tiden, og den livslinja som folk nordpå var helt avhengig av- jektefarten til Bergen.

Jektefart har lange tradisjoner og dype røtter i Nord-Norge. Jektene dro til Bergen med fisk, og kom tilbake til Nord-Norge med livsnødvendigheter, utstyr og fiskeprodukter. Fiskere fra trange kår fra Rissa i sør til langt nord for Tromsø, fisket med stor risiko, fisk som de solgte til oppkjøpere med større fartøy, som jektene. Til å begynne med (1100-tallet), var det bergenserne som drev jektene, og hentet tørrfisk nordfra og solgte den til Europa.  Fisken var viktig fordi den dekket behovet for mat i fastetiden i den katolske kirken, og til fredagsfasten da det var forbudt å spise kjøtt. Tørrfiskens ubegrensede holdbarhet gjorde den velegnet til salg i de varme områdene sør i Europa, der maten fort ble bedervet. Fra slutten av 1300-tallet fikk nordlendingene lov til å eie jekter, og da var det gjerne prester og storbønder som hadde tillatelse til å eie jektene. Først på slutten av 1700-tallet, fikk lokalekjøpmenn retten til jektefart. Jektene var bygget på frihånd, etter vikingeskipstradisjoner.

De hadde et lite halvdekk foran og bak, og var ellers åpne. Foran lå seil og tauverk lagret. Bak

var 2 kahytter: en for kapteinen og en for 6 - 8 mannskap.

Historien om Brødrene

Jekta Brødrene ble bygget midt på 1850-tallet i Solum i Vesterålen. Nordlandsmuseet overtok den etter at den først hadde fungert som lekter på Melbu på 20-tallet. Under restaureringsarbeidet ved Nordlandsmuseet i 1939,sank den i et forrykende uvær. Den ny-restaurerte Nordlandsjekta ”Brødrene” ble sjøsatt fra Saltdalsverftet på Rognan 22. august 1995. Heldigvis var det mulig å utføre rekonstruksjonsarbeiderdels ved dykking og oppmåling av vraket. Kjølstokken fantes det ennå litt av. Dessuten hadde Veritas nøyaktige tegninger fordi jekta ble bygget om til kravell i 1886/97. Da den nybygde 70 fot lange "Nordlandsjekta Brødrene" ble sjøsatt, gikk en gammel drøm i oppfyllelse, drømmen om å ha ei sjødyktig nordlandsjekt seilende langs kysten. Konservatoren Asbjørn E. Herteig frå Bergen var krumtappen i arbeidet med at en kopi av den stolte jekta «Brødrene» fra 1800-

Tallet seiler langs norskekysten i dag. I samarbeid med Nordland Akademi for Kunst og Vitenskap på Melbu, klarte han i 1995, etter mange år med planlegging og finansiering, å få sjøsett en nøyaktig kopi av jekt.

Lørdagens tur ble en opplevelse i kultur, sjømannskap og livet langs kysten.

Kilder: Fortidsminneforeningen i Vesterålen

Øystein Rysst og Sverre Tåga

Hjemmesidene til Stiftelsen Brødrene

Nordlandsjekta.no

Stoccafisko i Bergen

Tekniske dato om Brødrene

Lengde 21,7 m
Bredde 8,3 m,
Dybde 3,72 m.
84 Brt.
Mastehøyde over havnivå 29 m.
Råseilrigget med storseil 210 kvm, toppseil 70 kvm.
Hovedmotor SABB/MAN 400 HP.
Vel utstyrt bysse, vaskemaskin, 2 toaletter med servant og dusj.
Tar 45 passasjerer, overnattingskapasitet på banjer 15 personer.

Oppfyller alle Skipskontrollens krav til sikkerhetsutstyr.

* Bruken av jekta i kystfarten er nemnt skriftleg for første

gong i 1563.

* J ekta var ein open klinkbygt (som ein gamal robåt) båt

med firkanta segl, bygt brei for frakt av mest mogeleg last.

Den høge stamnen var karakteristisk for båten.

* J ektefarten var heilt sentral i frakta av tørrfisk mellom

Nord-Norge og Bergen.

* D et vert sagt at den gamle jekta «Brødrene» klarte turen

frå Lofoten til Bergen på fire døgn i 1894. Var vêret dårleg

kunne turen ta fleire månader.

* «Nordlandsjekta Brødrene» er ein kopi av den gamle jekta

med same namn.

* Det var Asbjørn E. Herteig som realiserte ein gamal

draum om ei ny jekt. I 1996 gjekk jomfruturen med kopien

av den gamle «Brødrene» frå Melbu til Bergen.

(Kilde: www.nordlandsjekta.no