• Photo: Stavanger Kunstmuseum (Opphavsrett)
  • Photo: Stavanger Kunstmuseum (Opphavsrett)

Kunst-O-Meter

Tristans’s Ascension er et sanselig og emosjonelt verk som aktiverer hele utstillingsrommet og omslutter betrakteren i lyd og bilde. Tanken bak prosjektet var å skape en annen type formidling som utfordret museets ofte autoritære fortolkninger, gjennom å skape et rom for meningsutveksling og la publikum dele med seg av sine reaksjoner, opplevelser og fortolkninger av kunstverket. Betrakterens opplevelse er som kjent alltid betinget av bakgrunn og erfaringer, og vi ønsket å tydeliggjøre at det som er relevant for en person på et gitt tidspunkt, kan ha en helt annen betydning for en annen person på et annet tidspunkt. Det var med andre ord viktig å fange opp publikums refleksjoner direkte etter at de hadde sett verket.

I prosjektets første fase ble det arrangert en rekke workshops med inviterte grupper av ulik aldre og bakgrunn, men med et særlig fokus på barn og unge. Gjennom et toveisspeil filmet vi publikums umiddelbare tilbakemeldinger etter at de hadde sett videoinstallasjonen. Disse klippene ble satt sammen til en film, som hadde premiere på museet lørdag 12. mai. Filmen kan ses på Stavanger kunstmuseums hjemmesider og vises også på museet.

Prosjektet viser mangfoldet i fortolkningsmåter, og det er vanskelig å forestille seg at deltakerne har sett det samme kunstverket. Kunst-o-meter har i hovedsak to virkningsområder. Dels kan det beskrives som en form for kunstkritikk hvor publikum har ordet. Samtidig er prosjektet også en form for formidling, hvor publikum kan identifisere seg med hverandres opplevelser eller ikke gjøre det – men likevel få sin forståelse av verket utvidet. Målet var å fremheve ulikhetene og bredden i tolkningene, samt verdien av å delta i samtalen om kunst. Prosjektet simulerer den måten vi deler i vårt digitale informasjonssamfunn, hvor mennesker kommer sammen i forum på nettet for å diskutere ulike emner. Dette er likevel en mer materialisert form som også fremholder verdien av å besøke museet for å se kunstverket.

Prosjektet er et ledd i Stavanger kunstmuseums strategi i å arbeide mer digitalt og interaktivt. Vi har tidligere arbeidet med digital historiefortelling i forbindelse med utstillingen Gil & Moti: Totally Devoted to You. Begge prosjektene er blitt realisert i samarbeid med Jazzmontør. Foreningen mellom formidling og fagkunnskap på den ene siden og tekniske løsninger og prosessdesign på den andre har vært meget vellykket. I tillegg har vår samarbeidspartner også fungert som en sparrepartner som har utfordret oss på en rekke måter, og bidratt til å øke vår selvbevisste holdning.

Den første delen av prosjektet var i hovedsak kvalitativ, men for å gi alle besøkende muligheten til å si sin mening har vi nå installert en automatisk versjon med kamera og touchscreen i vårt Kunst-o-meter. Klippene fra boksen blir tilsendt brukerens epostadresse og skal også vises på museet. Selv sitter vi igjen med en enorm respekt for vårt publikum og for deres vilje til å dele sine ofte dypt personlige tanker og erfaringer. Kunst-o-meter er kun et verktøy, men det ligger et enormt potensial i denne typen av publikumsinvolvering hvis man legger gode og faglig motiverte prosjekter til grunn. Planen er å utvide bruken av boksen til å involvere andre kunstverk og prosjekter. Museum Stavanger består også av naturhistoriske og kulturhistoriske avdelinger, og boksen kan for eksempel brukes til å registrere immateriell historie. Den muntlige kunnskapen og historiene som er knyttet til objekter risikerer ofte å gå tapt når tingene havner på museum. Den menneskelige dimensjonen er viktig i alt museumsarbeid, og kanskje kan et prosjekt som Kunst-o-meter bidra til å formidle og levendegjøre meningstilblivelsen på museene?
 

Share to