• Photo: Ole Madsen (Opphavsrett)
  • Photo: Ole Madsen (Opphavsrett)
  • Photo: Statens Vegvesen (Opphavsrett)

Postvegen i Lyngdal

En urørt rideveg fra 1793.

Fortellingen er et utdrag fra Vegvalg.

I 1647 ble det innført organisert postvesen i Norge, og frem til 1719 var postvesenet privat og hadde få postruter. Fra 1719 overtok staten ansvaret for posten, men allerede fra 1650-tallet var det ordnet postførsel mellom Kristiansand og Stavanger. Vegen gikk da i samme trase som de eldre ridevegene, men disse ble til stadighet vedlikeholdt og utbedret. Da den Vestlandske hovedveg ble påbegynt omkring 1800, tok denne etterhvert over som hovedvegen gjennom fylket. Denne parsellen av postvegen var en omlegging som ble gjort i 1793. Opprinnelig gikk vegen rundt Lenafjorden, men nå ble den lagt i rett linje over fjorden. Vegen ble nedlagt som hovedveg i 1823.

Vegen har i stor grad fått ligge uten å bli berørt av moderne inngrep. Den representerer postvegen som en stadig utbedret rideveg, noe de tørrmurte stikkrennene og steinmurene viser. Denne strekningen av postvegen er ca. 5 km lang, og veggrunnen varierer mellom gress, fjell og grus. Enkelte steder ser vegen ut som en hulveg, andre steder er den oppbygd med tørrmur. Over myrområder er det lagt trestokker. Vegen passerer over ei lita steinhellebru som består av tre heller. Stedvis finnes det bevart tørrmurte stikkrenner. Vegen krysses flere steder av nyere skogsbilveger, og den brukes i dag som turveg.

Vegen er en del av Vegvalg – Statens vegvesens nasjonale verneplan for veger bruer og vegrelaterte kulturminner.

Share to