• Photo: Svein B. Lerum Attribution (CC BY)

Evjudalen – et slags speilbilde av utviklingen av Bøbygda

I Evjuldalen eksisterte i mange år natur og kultur side om side. Nå har det kommet en ny tid.

Fra parkeringsplassen til Bø Installasjon, begyner Evjudalen i øst, og strekker seg opp mot kirkene på Bøhaugen. Fra nordsiden får du best utsikt av å stå i svingen på gangveien som går fra brannstasjonen. Her ser du over til Høgskulen syd i dalen. Dette utgjør området for Evjudalen, kjerneområdet for Bø sentrum. Nesten helt uten bebyggelse.

Her eksisterte i mange år natur og kultur side om side. På nordsiden av dalen, mot Bøgata, lå Skogen gardene. De brukte den østre del av dalen som slåttemark og beite for kuene, kalvene og noen gardshester.

Den vestre delen derimot, mot kirkene, Gullbring og høgskulen, var tett urskog. Her bodde det et mylder av forskjellige fugler. Og midt oppi det hele, enten om det var beiteland eller urskog, svømte beveren. Mens beveren på 1960-tallet var utryddet i resten av landet var dette ett av de meget få områdene det alltid har levd bever. Da Telemark Sommarland ble startet i 1985, var det beveren i Evjudalen som ble valgt til maskot. Og på høgskolen har de gjennom mange år hatt Europas fremste beverspesialister.

Elva Evju, eller Ivjo, som de sa det før, svingte seg som en orm gjennom hele dalbunnen. I dag går even bare som en strek gjennom den østre delen av dalen, og ender i et lite vann. Deler av det gamle kulturlandskapet har blitt omgjort til parklandskap.

Utviklinga av Bøbygda fulgte i alt vesentlig utformingen av Evjudalen. Langs nordsiden kom Bøgata med bygdas egen sparebank og Heradshuset som de mest markerte byggene. På sydsiden av dalen kom jernbanen. Men for å forbinde jernbanen med Bøgata, måtte de krysse dalen; Stasjonsvegen ble laget.

Helt i vest ble Bø Hotel bygget i 1970, på en landtunge som strakte seg ut fra kanten av Bøhaugen. Veien til hotellet fulgte slutten på dalen i vest. Gullbring og Høgskulen kom begge i 1995. Høgskulen ble bygget helt i sørenden av dalen, mens Gullbring, som bygdas lille smykke, ble lagt inne i selve dalen.

Evjudalen var blitt innrammet både i nord, syd, øst og vest. De to siste byggene varslet om en ny tid.