• Photo: Gro Agnethe Stokke (Opphavsrett)

Tromsdalen kirke, et viktig kulturminne og landemerke for Tromsø by

Tromsdalen kirke ble innviet i 1965, og er et viktig kulturminne og et landemerke for Tromsø by. Kirka har en storslått arkitektur og er en av byens viktigste turistattraksjoner.

Tromsdalen kirke, også kalt Ishavskatedralen, ble innviet den 19. november 1965, og er tegnet av arkitekten Jan Inge Hovig. Han har lyktes med å skape en storslått arkitektur og et kjent landemerke. Plasseringen av bygget gjør at den er godt synlig enten man kommer med båt eller bil. Tromsdalen kirke er 35 meter høy, og har sitteplass for 720 personer.

Bygningsformen består av 11 lameller med åpninger i mellom, hvor dagslyset slippes inn. Når det er mørkt, lyses bygningen opp innenifra.

Gavlveggen mot øst er et stort glassmaleri av Victor Sparre som ble montert i 1972. Det framstiller Guds hånd hvorfra det utgår tre lysende stråler; en gjennom Jesus, en gjennom kvinne og en gjennom mann.

I 2008 har kirka blitt renovert og har igjen fått tilbake sin opprinnelige farge. Da Tromsdalen kirke ble vedlikeholdt i 2008 startet det opp en debatt blant befolkningen i Tromsø om bevaringen av Tromsdalen kirke. Denne debatten viste at folk er opptatt av hvordan man best kan ta vare på dette kulturminnet for fremtiden.

Vernet av kirken må følge Riksantikvarens retningslinjer for bevaring, og behovet for vedlikehold av Tromsdalen kirke har vært omfattende. De hvite utvendige platene er nå renovert, og Victor Sparres glassmosaikk på østveggen er demontert, reparasjoner har blitt utført og mosaikken har blitt satt sammen igjen.

Tromsøysund menighet fikk Tromsø kommunes kulturvernpris i 2008 for sitt arbeid for ivaretakelse og restaurering av Ishavskatedralen.