• Photo: Ola Nyeggen (Opphavsrett)

Transport ved Tverrfjellet gruver

Malmtogene fra gruva

Internt i gruva på Tverrfjellet ble malmen fraktet/transportert ned/opp til nivå 6, hvor knuseverket sto. Fra nivå 9 til nesten nivå 5 ble de anlagt spiraltunneler(36m2) med helning 1:10, for transport med 35-tonns dumpere. Fra knuseren ble godset fraktet med en heis med kapasitet på 13.5 tonn opp i tårnet og fordelt i siloer. Fra der ble den knuste malmen ført til flotasjonsanlegget Der ble de forskjellige mineralene i malmen ble skilt fra hver andre. Etter tørking ble mineralene fraktet ned i opplastingssiloene over nivå 1.
På nivå 1 ble det anlagt en egen tunnel, denne ble knyttet til Dovrebanen, like ved Hjerkinn stasjon, Malmtoget kjørt direkte inn til lastesiloanlegget inne i gruva.
Verket hadde 50 kisvogner som gikk i rute mellom Hjerkinn og Borregaards anlegg i Sarpsborg eller utskipningshavn for andre mottakere.
Et transporttog besto av 20 vogner, hvor hver vogn hadde en kapasitet på ca.50 tonn, dvs. 1000 tonn pr. togsett. Daglig gikk det 1-2 togsett med malm fra Tverrfjellet.
 

 

www.folldalgruver.no

Share to