• Photo: Ekroll Stamsvig (Sponlandarkivet) (Opphavsrett)

"Portrett, kvinne" - og hva så?

Hva skal vi med titusener portretter og familiebilder som totalt dominerer fotografarkivene?

Berettigelsen av å sikre og ordne og formidle fra denne del av person- og lokalhistorien i bilder var omdiskutert. Det begynner heldigvis å bli en stund siden. Å betjene slektsforskere og privatfolk er en ting. Vel så viktig og spennende er det når et rikholdig arkiv med personbilder kan danne grunnlag for utstillinger, bøker og forskning om klær, frisyrer og moter. For ikke å snakke om mulighetene blant alle barnebilder og "herrer med bart" som også finnes i fotografarkivene. Hvert enkelt bilde er en brikke i det store puslespillet som heter "Dagliglivets kulturminner". Dessuten er dette håndverkshistorie!

Men noen må gå bildene nærmere i sømmene bostavelig talt, skal vi kunne videreutvikle de til gode kilder. I FylkesFOTOarkivet sin database, som driftes av Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, kan man legge inn brukerkommentar, rette feil eller komme med nye opplysninger. Nesten 3000 slike skriftlige tilbakemeldinger har vi fått siden vi la de første bildene på nett i 2005. Noen av de ivrigste får brukernavn og passord og registrerer rett inn i databasen.

Britt Walle Ekroll i Ålesund er en disse. Hun sa "ja" da vi fridde og ba henne inn på DIS-dugnad for å dele sin store kunnskap om drakt. Pr. i dag har hun "kledd opp" 50 bilder med motivstikkord "Portrett, kvinne" – og hun lover å fortsette arbeidet.

Hvordan finne disse bildene, eller søke i nettbasen?

Gå for eksempel inn på www.fylkesfoto.no eller via www.moreogromsdal.kulturnett.no og velg SØK BILDER og skriv %BWE% i fritektsfeltet. Da får du alle Britts registreringer. Det er faktisk ganske mange måter å finne fram til disse draktbildene på. Du kan gjerne søke på %todelte kjoler% eller %høy halslinning% %possementbånd% %pomponger% %cordfløyelsbluse% eller %skinkeermer% Velges "avansert søk" vil det gir mer presise treff, etter hvert som bildebasen vokser.

Sponlandarkivet er et begrep for en del, men faktisk ikke så kjent utenfor Sunnmøre. Kanskje "Digitalt fortalt" blir kanalen som kan gi "markedsføringen" et løft? Kanskje vi en annen gang skal vi fortelle digitalt om DIS-gjengen og %Informant: Jens Chr% som finforedler Widerøebildene fra Ålesund….