• Photo: Knut Sigurd Senumstad (Opphavsrett)

Paul Ansteinssons veggmalerier i Munken kino

Vallsetingen Paul Ansteinsson (1885 – 1939) var en allsidig begavelse, men virket mest som dekorasjonsmaler. Han var utdannet i ornamentklassen ved Kunst- og håndverksskolen og hadde et lengre læreopphold i Tyskland bak seg da han i 1913 begynte å dekorere restauranter, villaer og ikke minst kinoer i Norge. Motivene hentet han i stor grad fra de norske folkeeventyrene.

Munken er bare ett av mange storslåtte kommunale kinobygg som ble reist rundt 1920. Kommunene hadde nylig fått myndighet til å dele ut konsesjon for kinodrift, og kombinasjonen av store inntekter og muligheten til å gjøre filmtilbudet mer kulturelt og høyverdig førte til at de fleste kommunene tok konsesjonen selv. Mange kommuner bygde også nye kinoer, blant dem altså Larvik.

Denne byggeaktiviteten falt sammen med dekorasjonsmaleriets storhetsperiode i norsk kunsthistorie. Paul Ansteinsson dekorerte så mange kinoer at han ble kjent som 'kinomaleren', enda han også dekorerte restauranter, festlokaler og en del villaer. Blant kinoene han dekorerte finner vi parkteatret i Oslo, Rosendal i Trondheim (da Strinda), Parkbiografen i Skien, Colosseum i Oslo og Løvenvold i Ålesund.

De fleste av disse er i dag overmalt eller revet. Det er bare i Ålesund og Larvik at Ansteinssons malerier fortsatt er tilgjengelige for publikum. Motivene i Munken er hentet fra eventyret Østenfor sol og vestenfor måne. Maleriene, ti i tallet, er utført al fresco, og Ansteinssons assistent under arbeidet var den ene av kinoens arkitekter, Jacob Hanssen.

Det hører med til sjeldenhetene at Ansteinssons arbeider er blitt bevart når bygningene ellers har blitt restaurert. Larvik kommune valgte heldigvis å bevare salens særpreg da kinoen ble pusset opp i 1992. I 1994 skrev Geir Vestad om maleriene at ... neppe noen gang har han lykkes i å sammensmelte linjebevegelsen i skikkelsene, vegetasjonen og det ornamentale som her. Det er først og fremst denne helheten som gjør at veggmaleriene i Munken blir stående som et av hovedverkene i Ansteinssons brede produksjon.

Munken er nå lagt ut for salg, og Larvik får ny kino når Bølgen åpner i oktober. Det kan altså haste å få sett nøyere på ett av hovedverkene til Norges kanskje fremste dekorasjonsmaler.

Kilder:

• Ukjent forfatter: Larvik komm. kinematografer 50 år 1915 * 1965. Hefte utgitt av Larvik kommunale kinematografer 1965
  • Geir Vestad: Paul Ansteinsson. Hefte utgitt av Stange kunstforeing 1994
  • Finn Hanvold: Paul Ansteinsson - kunstmaler fra Vallset i årboka Gammalt frå Stange og Romedal 1992. Stange historielag

Takk til Lasse Brennvall, Geir Vestad og Stange kunstforening