• Photo: ukjent (Opphavsrett)
  • (Opphavsrett)
  • Photo: Ukjent fotograf. (Opphavsrett)

5225 Skorpen Feriehjem

Skipsmegleren Fritjof Sundt bygget stedet etter første verdenskrig, og sjøeiendommen blir regnet som en av de vakreste i Hordaland. Testamentet hans gjorde det klart at stedet etter hans død skulle selges til en forening eller institusjon som ville drive feriehjem. Den Norske Postorganisasjon, Vestenfjelske krets slo til, kjøpte hele stasen og gav stedet postnummer 5225 Skorpen Feriehjem.

Ferieparadiset

Ferie som fenomen var kommet for å bli på begynnelsen av 1900-tallet. Høykonjunktur og mulighet for felleseie gjorde det mulig for vanlige arbeidsfolk å realisere drømmen om hytte på landet. Det var ikke lenger forbeholdt de rike.

Skorpen Feriehjem var som tatt rett ut fra et eventyr. Hovedbygget ruvet på sin egen, litt stillferdige måte, i terrenget, med hvitmalte tårn og spir. Terrassen utenfor fanget inn utsikten over både Bjørnefjorden og Korsfjorden. En steinhall gav ly for den stekende solen og holdt drinkene kalde. Et lite stykke unna lå en musikkhall med egen kjeglebane og konsertsal med parkett for en liten tango.

Finansiering, fest og forfall

I 85 år kunne postfolk og deres familier nyte livet på feriehjemmet. Hyttebøker, bilder og annet arkivmateriale forteller om et yrende liv, om fisketurer og idrettsstevner, helstekte griser og rødvinskvelder, bading og snopeturer til landhandelen på Nordstrøno.

Ingen kan måle dugnadsarbeidet i kroner og øre. Oppfinnsomheten når det gjaldt finansiering var stor. En villa ble oppført i brannstrøket mellom Walckendorfsgt og hjørnet av Olav Kyrresgate og loddet ut. Den hadde fire værelser og bad, og inneholder alt fra spisestue og herreværelsemøblement, til røkebord med kobberplate, lysekrone og kjøkkenutstyr. Lotteriet gav et pent overskudd.

Men intet varer evig. Skorpen forfaller. Mot slutten av forrige århundre har dugnadsviljen nådd et lavmål, og arbeidsfolkets vilje og evne til å bruke fritiden sin på fellesskapet i ferd med å tørke bort. I 2008 ble hele stasen kjøpt av Os kommune for over ti millioner kroner. 5225 Skorpen Feriehjem, med det kjærlige tilnavnet Costa del Scorpo erstattes av leiligheter på Costa del Sol og Gran Canaria.