Tre konsentriske sirkler løper rundt øvre del av bollens innside. Under disse sirklene finner vi et felt med 39 skyformasjoner. Under dette feltet to konsentriske sirkler som ramme ...
Tre konsentriske sirkler løper rundt øvre del av bollens innside. Under disse sirklene finner vi et felt med 39 skyformasjoner. Under dette feltet to konsentriske sirkler som rammer inn oversiden av en bord satt sammen av 22 lotuskronblader. I hvert kronblad er det tre prikker. Undersiden av lotusborden rammes inn av en sirkel. På utsiden av bollen ser vi to border med to konsentriske sirkler i hver bord.
About the object
about
Tre konsentriske sirkler løper rundt øvre del av bollens innside. Under disse sirklene finner vi et felt med 39 skyformasjoner. Under dette feltet to konsentriske sirkler som rammer inn oversiden av en bord satt sammen av 22 lotuskronblader. I hvert kronblad er det tre prikker. Undersiden av lotusborden rammes inn av en sirkel. ...
Tre konsentriske sirkler løper rundt øvre del av bollens innside. Under disse sirklene finner vi et felt med 39 skyformasjoner. Under dette feltet to konsentriske sirkler som rammer inn oversiden av en bord satt sammen av 22 lotuskronblader. I hvert kronblad er det tre prikker. Undersiden av lotusborden rammes inn av en sirkel. På utsiden av bollen ser vi to border med to konsentriske sirkler i hver bord.
Dekoren er stemplet celadoninnlegg. glasuren er grøn og transparent, og godset skimtes tidvis gjennom glasuren. Bollen har et brøringspunkt på kanten og et skår. Glasuren dekker ikke hele undersiden like tykt. Fargen på godset overtar fargen i glasuren. Går fra grønnt til brunt. Sand brent inn i foten.
IdentifierNK2014-064
DesignationBolle
Materials and techniquesDreid og celadonglasert steingods med celadoninnlegg.
SubjectTre konsentriske sirkler løper rundt øvre del av bollens innside. Under disse sirklene finner vi et felt med 39 skyformasjoner. Under dette feltet to konsentriske sirkler som rammer inn oversiden av en bord satt sammen av 22 lotuskronblader. I hvert kronblad er det tre prikker. Undersiden av lotusborden rammes inn av en sirkel. På utsiden av bollen ser vi to border med to konsentriske sirkler i hver bord.
ProvenanceGjenstanden ble gitt som gave av ekteparet Gunborg og Olav Apold til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 1987.
Catalog levelGruppering
Other information
Gavene på flere hundre gjenstander, gitt av Gunborg og Olav Apold til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 1984 og 1987, utgjorde en en betydelig utvidelse av museets østasiatiske samling på 1980-tallet. Apold eide landets største samling med asiatisk kunsthåndverk, og store deler av deres Japanske samling keramikk, suplert av lakkarbeider, ble donert til museet i 1984. I 1987 ble det i tillegg gitt 40 gjenstander fra Korea, 60 gjenstander fra Kina og 32 gjenstander fra Vietnam og Thailand.
Det var Gunborg Apold som bygde opp samlingen. Hun bodde flere år i Japan, og hun reiste mye i Asia. En viktig årsak til at så mye av den japanske delen kom til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseun, var Gunborg apold kjente godt til innsamlingene som Jens Thiis gjorde til museet i sin direktørperiode. Gunborg Apold mente den naturlig hørte til i sammenhengen til museets opprinnelige samling.
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseun fikk i 1984 Bo Gyllensvärd, daværende direktør ved Østasiatiska Museet i Stockolm, og Oliver Impey, konservator ved japansamlingen på Ashmolean Museum of Art and Archaeology i Oxford, til å vurdere samlingen. Konklusjonen var at samlingen måtte være sterkt inspirert av den japanske filosofen Soetsu Yanagis forståelse av keramikk. Mye av samlingen ble også samlet inn på 1950-tallet. En periode hvor Yanagi stod høyt i kurs i keramikkverden.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».