Gavene på flere hundre gjenstander, gitt av Gunborg og Olav Apold til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 1984 og 1987, utgjorde en en betydelig utvidelse av museets østasiatiske ...
Gavene på flere hundre gjenstander, gitt av Gunborg og Olav Apold til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 1984 og 1987, utgjorde en en betydelig utvidelse av museets østasiatiske samling på 1980-tallet. Apold eide landets største samling med asiatisk kunsthåndverk, og store deler av deres Japanske samling keramikk, suplert av lakkarbeider, ble donert til museet i 1984. I 1987 ble det i tillegg gitt 40 gjenstander fra Korea, 60 gjenstander fra Kina og 32 gjenstander fra Vietnam og Thailand.
Det var Gunborg Apold som bygde opp samlingen. Hun bodde flere år i Japan, og hun reiste mye i Asia. En viktig årsak til at så mye av den japanske delen kom til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseun, var Gunborg apold kjente godt til innsamlingene som Jens Thiis gjorde til museet i sin direktørperiode. Gunborg Apold mente den naturlig hørte til i sammenhengen til museets opprinnelige samling.
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseun fikk i 1984 Bo Gyllensvärd, daværende direktør ved Østasiatiska Museet i Stockolm, og Oliver Impey, konservator ved japansamlingen på Ashmolean Museum of Art and Archaeology i Oxford, til å vurdere samlingen. Konklusjonen var at samlingen måtte være sterkt inspirert av den japanske filosofen Soetsu Yanagis forståelse av keramikk. Mye av samlingen ble også samlet inn på 1950-tallet. En periode hvor Yanagi stod høyt i kurs i keramikkverden.
About the object
Identifier
NK2014-036
Designation
Vanndrypper
Materials and techniques
Tenmokuglasert steingods.
Provenance
Gjenstanden ble gitt som gave av ekteparet Gunborg og Olav Apold til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 1987.
Catalog level
Enkeltverk
Other information
Gavene på flere hundre gjenstander, gitt av Gunborg og Olav Apold til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 1984 og 1987, utgjorde en en betydelig utvidelse av museets østasiatiske samling på 1980-tallet. Apold eide landets største samling med asiatisk kunsthåndverk, og store deler av deres Japanske samling keramikk, suplert av lakkarbeider, ble donert til museet i 1984. I 1987 ble det i tillegg gitt 40 gjenstander fra Korea, 60 gjenstander fra Kina og 32 gjenstander fra Vietnam og Thailand.
Det var Gunborg Apold som bygde opp samlingen. Hun bodde flere år i Japan, og hun reiste mye i Asia. En viktig årsak til at så mye av den japanske delen kom til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseun, var Gunborg apold kjente godt til innsamlingene som Jens Thiis gjorde til museet i sin direktørperiode. Gunborg Apold mente den naturlig hørte til i sammenhengen til museets opprinnelige samling.
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseun fikk i 1984 Bo Gyllensvärd, daværende direktør ved Østasiatiska Museet i Stockolm, og Oliver Impey, konservator ved japansamlingen på Ashmolean Museum of Art and Archaeology i Oxford, til å vurdere samlingen. Konklusjonen var at samlingen måtte være sterkt inspirert av den japanske filosofen Soetsu Yanagis forståelse av keramikk. Mye av samlingen ble også samlet inn på 1950-tallet. En periode hvor Yanagi stod høyt i kurs i keramikkverden.
Produksjon - 1700 — 1800
(Et lignende objekt ble auksjonert bort hos Showplace Antique + Design Center i New York i 2010. Objektet ble datert 1800-tallet. I den opprinnelige beskrivelsen fra giver ble den datert til Goryeodynastiet. Denne dateringen virker for tidlig. )
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».