• Stoltypen ble utviklet av Henry van de Velde i 1897, hvor sete og rygg ble trukket med silkebatikk laget av Johan Thorn Prikker. Stolen har fire ben. Mellom alle bena er det festet svakt buede tverrliggere. Bakbena og de to hovedstolpene i ryggen utgjøres av et og samme trestykke. Disse stolpene er bundet sammen av en liten tverrliggende bue, og en på toppen stor tverrliggende bue. Tuppene på den sistnevnte buen butter på skrå opp og utover. De to hovedstolpene i ryggen forenes med ryggstopping og utgjør ryggens midtstykke, som har formen til et timeglass. På hver side av hovedstolpene er det to buede spiler. Disse fire spilene følger midtstykkets form og utgjør tilsammen med hovedstolpene og stoppingen, stolens rygg.  De fire ryggspilene hviler på to buer som utgjør bakre del av armlenene, og som på hver side ender der ryggen møter setet. Frontdelen av armlenet, som hviler på frontbenene, er satt sammen med den buen som ryggspilene hviler på. Fra krysningspunktet mellom disse to armelenekomponentene, går det en bue som ender i siden på de to ytre ryggspilene.  Setet er svakt ovalt og tykkest på midten. Stoppingen i rygg og sete er festet med håndhamrede messingstifter.

Stol 1109 [Lenestol m/armlener]