• Våpnene som har blitt fotografert til dette prosjektet har enten vært våpen som fortsatt brukes av forsvaret og har en historie som oppleves som relevant den dag idag, eller på andre måter kan knyttes opp til måten forsvaret selv arkiverer og skriver sin egen historie. Dette bilde minner om bilder vi har sett av beslaglagte våpen, men har også en form for tvetydighet hvor våpenet fremstår som farlig og uskadeliggjort på samme tid. Felles for dem alle er bruken av forsvarsmuseets egen kode i tittelen f.eks. FMU.015930 f.eks. Denne koden peker på at disse våpnene er en del av forsvarets egen samling, og er derfor museale, samme hvor livaktige de måtte virke, samtidig som de gir hvert enkelt objekt en form for egenverdi.
    Photo: Andenæs, Morten / Kunst i offentlige rom
    Photo: Andenæs, Morten / Kunst i offentlige rom