• Den britiske ekspedisjonen til Antarktis hadde stor norsk deltakelse og var ledet av Carsten Borchgrevink. Skipperen på Southern Cross var Bernhard Jensen. Skriften på bildet er hentet fra en side i hans dagbok fra under ferden.

I verket tar Arvid Sveen utgangspunkt i det åpne, nordnorske havet, kvadratiske bilder av hjemlig himmel og hav med midtstilt horisont. «Åpent vann» er et begrep som i polare strøk vekker assosiasjoner til veien hjemover: håp, frihet og nye muligheter, etter en tid med uforutsigbarhet og utrygghet på isødet, eller overvintringer isolert på land, uten muligheter til å komme seg videre.

Med den andre delen av tittelen, «Spor og tegn», tar Arvid Sveen utgangspunkt i norske, nordlige og hjemlige havhorisonter, hvor han har lagt inn historiske spor og tegn fra norsk virksomhet eller virksomhet der nordmenn er representert i Antarktis: Utdrag fra observasjoner, rapporter og andre tekster. Kunstneren har prioritert håndskriften, et spor etter menneskelig kommunikasjon fra sør til nord, som plassert inn i kunstverket vender sørover igjen, i bearbeidet form som historiske avtrykk.

Samspillet mellom himmel og hav, luft og vann, har alltid spilt en avgjørende rolle for klimaet og dermed for menneskets livsvilkår. Fotografiene viser til luftens og vannets likeverdige roller ved at de er tildelt like store flater i bildene.
    Photo: Sveen, Arvid / Kunst i offentlige rom
  • Den britiske ekspedisjonen til Antarktis hadde stor norsk deltakelse og var ledet av Carsten Borchgrevink. Skipperen på Southern Cross var Bernhard Jensen. Skriften på bildet er hentet fra en side i hans dagbok fra under ferden.

I verket tar Arvid Sveen utgangspunkt i det åpne, nordnorske havet, kvadratiske bilder av hjemlig himmel og hav med midtstilt horisont. «Åpent vann» er et begrep som i polare strøk vekker assosiasjoner til veien hjemover: håp, frihet og nye muligheter, etter en tid med uforutsigbarhet og utrygghet på isødet, eller overvintringer isolert på land, uten muligheter til å komme seg videre.

Med den andre delen av tittelen, «Spor og tegn», tar Arvid Sveen utgangspunkt i norske, nordlige og hjemlige havhorisonter, hvor han har lagt inn historiske spor og tegn fra norsk virksomhet eller virksomhet der nordmenn er representert i Antarktis: Utdrag fra observasjoner, rapporter og andre tekster. Kunstneren har prioritert håndskriften, et spor etter menneskelig kommunikasjon fra sør til nord, som plassert inn i kunstverket vender sørover igjen, i bearbeidet form som historiske avtrykk.

Samspillet mellom himmel og hav, luft og vann, har alltid spilt en avgjørende rolle for klimaet og dermed for menneskets livsvilkår. Fotografiene viser til luftens og vannets likeverdige roller ved at de er tildelt like store flater i bildene.
    Photo: Kiil, Bertran / Kunst i offentlige rom

ÅPENT VANN / SPOR OG TEGN - Southern Cross/ British Antarctic Expedition 1898-1900 [Fotografi]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to