• I 1960-årene tilhørte Kleiva det legendariske Skippergata-kollektivet, som med sine eksperimentelle installasjoner og happenings markerte avstand til det etablerte kunstsystemet. Tidlig på 1970-tallet var han aktiv i det venstreradikale arbeidskollektivet GRAS, som deltok i politiske aksjoner og arbeidet fagpolitisk for å bedre kunstnernes rettigheter. GRAS- gruppas plakataktige silketrykk har et tydelig politisk budskap og en forenklet figurasjon. 
I senere grafiske arbeider og malerier viderefører Kleiva sitt politiske engasjement, om enn i en mindre eksplisitt form. Samtidig som fargeholdningen blir mørkere får mellommenneskelige forhold og naturen en sentral plass i motivkretsen hans.
    Photo: Bjørn-Kåre Iversen / Kunst i offentlige rom
  • I 1960-årene tilhørte Kleiva det legendariske Skippergata-kollektivet, som med sine eksperimentelle installasjoner og happenings markerte avstand til det etablerte kunstsystemet. Tidlig på 1970-tallet var han aktiv i det venstreradikale arbeidskollektivet GRAS, som deltok i politiske aksjoner og arbeidet fagpolitisk for å bedre kunstnernes rettigheter. GRAS- gruppas plakataktige silketrykk har et tydelig politisk budskap og en forenklet figurasjon. 
I senere grafiske arbeider og malerier viderefører Kleiva sitt politiske engasjement, om enn i en mindre eksplisitt form. Samtidig som fargeholdningen blir mørkere får mellommenneskelige forhold og naturen en sentral plass i motivkretsen hans.
    Photo: Bjørn-Kåre Iversen / Kunst i offentlige rom
  • I 1960-årene tilhørte Kleiva det legendariske Skippergata-kollektivet, som med sine eksperimentelle installasjoner og happenings markerte avstand til det etablerte kunstsystemet. Tidlig på 1970-tallet var han aktiv i det venstreradikale arbeidskollektivet GRAS, som deltok i politiske aksjoner og arbeidet fagpolitisk for å bedre kunstnernes rettigheter. GRAS- gruppas plakataktige silketrykk har et tydelig politisk budskap og en forenklet figurasjon. 
I senere grafiske arbeider og malerier viderefører Kleiva sitt politiske engasjement, om enn i en mindre eksplisitt form. Samtidig som fargeholdningen blir mørkere får mellommenneskelige forhold og naturen en sentral plass i motivkretsen hans.
    Photo: Bjørn-Kåre Iversen / Kunst i offentlige rom
  • I 1960-årene tilhørte Kleiva det legendariske Skippergata-kollektivet, som med sine eksperimentelle installasjoner og happenings markerte avstand til det etablerte kunstsystemet. Tidlig på 1970-tallet var han aktiv i det venstreradikale arbeidskollektivet GRAS, som deltok i politiske aksjoner og arbeidet fagpolitisk for å bedre kunstnernes rettigheter. GRAS- gruppas plakataktige silketrykk har et tydelig politisk budskap og en forenklet figurasjon. 
I senere grafiske arbeider og malerier viderefører Kleiva sitt politiske engasjement, om enn i en mindre eksplisitt form. Samtidig som fargeholdningen blir mørkere får mellommenneskelige forhold og naturen en sentral plass i motivkretsen hans.
    Photo: Bjørn-Kåre Iversen / Kunst i offentlige rom

Eg ser deg - ser du meg [Maleri]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to