• Verket forestiller en stjernehimmel og konturene av tre personer liggende på kne som tegner opp linjer mellom stjernene. Motivet referer seg til stjernehimmelen over Horten slik den vil se ut på et gitt tidspunkt 1000 år frem i tid. Kunstneren har byttet ut stjernebildene Lillebjørn og Karlsvognen med andre bilder som personene i tegningen selv er i ferd med å tegne opp - en sirkel, en linje, et hus. 1000-års tidspunktet er i seg selv ikke så viktig som det at verket retter seg mot det fremtidige: noe er i støpeskjeen, en handling under konstruksjon. Hvordan dette skal tolkes er selvfølgelig åpent. Stjernehimmelen er både knyttet til astronomi og astrologi, det ene er vitenskap, det andre er læren om stjernene som har med fremtidsutsikter å gjøre. En lesemåte kan være å assosiere dette til enkeltmenneskets vilkår mellom naturlov, arv og miljø. Med andre ord en blanding av forutbestemt skjebne og egen fri vilje til – og ansvar for - å påvirke retningen for sitt liv. Men konkret kan vi kanskje trekke linjer til tingrettens virksomhet. Uansett hvordan man velger å forstå dette, så har uttrykket noe aktivt og dynamisk ved seg og kan fungere som en type oppfordring til den enkelte betrakter.
    Photo: Zellien, Werner / Kunst i offentlige rom
  • Verket forestiller en stjernehimmel og konturene av tre personer liggende på kne som tegner opp linjer mellom stjernene. Motivet referer seg til stjernehimmelen over Horten slik den vil se ut på et gitt tidspunkt 1000 år frem i tid. Kunstneren har byttet ut stjernebildene Lillebjørn og Karlsvognen med andre bilder som personene i tegningen selv er i ferd med å tegne opp - en sirkel, en linje, et hus. 1000-års tidspunktet er i seg selv ikke så viktig som det at verket retter seg mot det fremtidige: noe er i støpeskjeen, en handling under konstruksjon. Hvordan dette skal tolkes er selvfølgelig åpent. Stjernehimmelen er både knyttet til astronomi og astrologi, det ene er vitenskap, det andre er læren om stjernene som har med fremtidsutsikter å gjøre. En lesemåte kan være å assosiere dette til enkeltmenneskets vilkår mellom naturlov, arv og miljø. Med andre ord en blanding av forutbestemt skjebne og egen fri vilje til – og ansvar for - å påvirke retningen for sitt liv. Men konkret kan vi kanskje trekke linjer til tingrettens virksomhet. Uansett hvordan man velger å forstå dette, så har uttrykket noe aktivt og dynamisk ved seg og kan fungere som en type oppfordring til den enkelte betrakter.
    Photo: Zellien, Werner / Kunst i offentlige rom
  • Verket forestiller en stjernehimmel og konturene av tre personer liggende på kne som tegner opp linjer mellom stjernene. Motivet referer seg til stjernehimmelen over Horten slik den vil se ut på et gitt tidspunkt 1000 år frem i tid. Kunstneren har byttet ut stjernebildene Lillebjørn og Karlsvognen med andre bilder som personene i tegningen selv er i ferd med å tegne opp - en sirkel, en linje, et hus. 1000-års tidspunktet er i seg selv ikke så viktig som det at verket retter seg mot det fremtidige: noe er i støpeskjeen, en handling under konstruksjon. Hvordan dette skal tolkes er selvfølgelig åpent. Stjernehimmelen er både knyttet til astronomi og astrologi, det ene er vitenskap, det andre er læren om stjernene som har med fremtidsutsikter å gjøre. En lesemåte kan være å assosiere dette til enkeltmenneskets vilkår mellom naturlov, arv og miljø. Med andre ord en blanding av forutbestemt skjebne og egen fri vilje til – og ansvar for - å påvirke retningen for sitt liv. Men konkret kan vi kanskje trekke linjer til tingrettens virksomhet. Uansett hvordan man velger å forstå dette, så har uttrykket noe aktivt og dynamisk ved seg og kan fungere som en type oppfordring til den enkelte betrakter.
    Photo: Zellien, Werner / Kunst i offentlige rom
  • Verket forestiller en stjernehimmel og konturene av tre personer liggende på kne som tegner opp linjer mellom stjernene. Motivet referer seg til stjernehimmelen over Horten slik den vil se ut på et gitt tidspunkt 1000 år frem i tid. Kunstneren har byttet ut stjernebildene Lillebjørn og Karlsvognen med andre bilder som personene i tegningen selv er i ferd med å tegne opp - en sirkel, en linje, et hus. 1000-års tidspunktet er i seg selv ikke så viktig som det at verket retter seg mot det fremtidige: noe er i støpeskjeen, en handling under konstruksjon. Hvordan dette skal tolkes er selvfølgelig åpent. Stjernehimmelen er både knyttet til astronomi og astrologi, det ene er vitenskap, det andre er læren om stjernene som har med fremtidsutsikter å gjøre. En lesemåte kan være å assosiere dette til enkeltmenneskets vilkår mellom naturlov, arv og miljø. Med andre ord en blanding av forutbestemt skjebne og egen fri vilje til – og ansvar for - å påvirke retningen for sitt liv. Men konkret kan vi kanskje trekke linjer til tingrettens virksomhet. Uansett hvordan man velger å forstå dette, så har uttrykket noe aktivt og dynamisk ved seg og kan fungere som en type oppfordring til den enkelte betrakter.
    Photo: Zellien, Werner / Kunst i offentlige rom
  • Verket forestiller en stjernehimmel og konturene av tre personer liggende på kne som tegner opp linjer mellom stjernene. Motivet referer seg til stjernehimmelen over Horten slik den vil se ut på et gitt tidspunkt 1000 år frem i tid. Kunstneren har byttet ut stjernebildene Lillebjørn og Karlsvognen med andre bilder som personene i tegningen selv er i ferd med å tegne opp - en sirkel, en linje, et hus. 1000-års tidspunktet er i seg selv ikke så viktig som det at verket retter seg mot det fremtidige: noe er i støpeskjeen, en handling under konstruksjon. Hvordan dette skal tolkes er selvfølgelig åpent. Stjernehimmelen er både knyttet til astronomi og astrologi, det ene er vitenskap, det andre er læren om stjernene som har med fremtidsutsikter å gjøre. En lesemåte kan være å assosiere dette til enkeltmenneskets vilkår mellom naturlov, arv og miljø. Med andre ord en blanding av forutbestemt skjebne og egen fri vilje til – og ansvar for - å påvirke retningen for sitt liv. Men konkret kan vi kanskje trekke linjer til tingrettens virksomhet. Uansett hvordan man velger å forstå dette, så har uttrykket noe aktivt og dynamisk ved seg og kan fungere som en type oppfordring til den enkelte betrakter.
    Photo: Zellien, Werner / Kunst i offentlige rom
  • Verket forestiller en stjernehimmel og konturene av tre personer liggende på kne som tegner opp linjer mellom stjernene. Motivet referer seg til stjernehimmelen over Horten slik den vil se ut på et gitt tidspunkt 1000 år frem i tid. Kunstneren har byttet ut stjernebildene Lillebjørn og Karlsvognen med andre bilder som personene i tegningen selv er i ferd med å tegne opp - en sirkel, en linje, et hus. 1000-års tidspunktet er i seg selv ikke så viktig som det at verket retter seg mot det fremtidige: noe er i støpeskjeen, en handling under konstruksjon. Hvordan dette skal tolkes er selvfølgelig åpent. Stjernehimmelen er både knyttet til astronomi og astrologi, det ene er vitenskap, det andre er læren om stjernene som har med fremtidsutsikter å gjøre. En lesemåte kan være å assosiere dette til enkeltmenneskets vilkår mellom naturlov, arv og miljø. Med andre ord en blanding av forutbestemt skjebne og egen fri vilje til – og ansvar for - å påvirke retningen for sitt liv. Men konkret kan vi kanskje trekke linjer til tingrettens virksomhet. Uansett hvordan man velger å forstå dette, så har uttrykket noe aktivt og dynamisk ved seg og kan fungere som en type oppfordring til den enkelte betrakter.
    Photo: Zellien, Werner / Kunst i offentlige rom
  • Verket forestiller en stjernehimmel og konturene av tre personer liggende på kne som tegner opp linjer mellom stjernene. Motivet referer seg til stjernehimmelen over Horten slik den vil se ut på et gitt tidspunkt 1000 år frem i tid. Kunstneren har byttet ut stjernebildene Lillebjørn og Karlsvognen med andre bilder som personene i tegningen selv er i ferd med å tegne opp - en sirkel, en linje, et hus. 1000-års tidspunktet er i seg selv ikke så viktig som det at verket retter seg mot det fremtidige: noe er i støpeskjeen, en handling under konstruksjon. Hvordan dette skal tolkes er selvfølgelig åpent. Stjernehimmelen er både knyttet til astronomi og astrologi, det ene er vitenskap, det andre er læren om stjernene som har med fremtidsutsikter å gjøre. En lesemåte kan være å assosiere dette til enkeltmenneskets vilkår mellom naturlov, arv og miljø. Med andre ord en blanding av forutbestemt skjebne og egen fri vilje til – og ansvar for - å påvirke retningen for sitt liv. Men konkret kan vi kanskje trekke linjer til tingrettens virksomhet. Uansett hvordan man velger å forstå dette, så har uttrykket noe aktivt og dynamisk ved seg og kan fungere som en type oppfordring til den enkelte betrakter.
    Photo: Zellien, Werner / Kunst i offentlige rom

3006, Horten (fremtidig stjernehimmel over Horten) [Veggtegning]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to